TV DİZİLERİNDEKİ POLİS TEMSİLİNİN POLİS EŞLERİ ÜZERİNDEKİ “POLİS” ALGISINA ETKİSİ: BEHZAT Ç. DİZİSİ ÖRNEĞİ


YENER İ., GEÇER E.

İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, cilt.6, sa.2, ss.141-157, 2021 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

İletişimin ayrı bir bilim olarak kabul edilmesinden günümüze kadar gelen süreçte araştırmacılar tarafından çeşitli etki araştırmaları yapılmıştır. Etki yoluyla bireylerde algı oluşturularak farklı bir gerçeklik yaratabilmektedir. Televizyon, yayınlanan programlar aracılığıyla kendi gerçeğini izleyicilere aktararak bireylerin tutum ve davranışlarında değişikliklere neden olmaktadır. Bu bağlamda elinizdeki çalışmada televizyonun izleyici üzerindeki etkisi, polisiye bir televizyon dizisi olan “Behzat Ç.” aracılığıyla incelenmiştir. Söz konusu yapımdaki polis temsilinde sunulan gerçeklerle, polis eşlerinin gördüğü gerçeklerin ne ölçüde örtüştüğünü ortaya konması amaçlanmıştır.Makale, televizyonda temsiller yoluyla sunulan gerçekliğin yarattığı etkinin aslolana yakınlaştıkça ne yönde değiştiğini görebilmek açısından önemlidir. Çalışmada veri toplama yöntemi olarak bireylerin sunduğu fikirlerin diğer katılımcılar tarafından geliştirilerek daha detaylı bilgilere ulaşma imkânı tanıması ve geniş bir bakış açısı sunarak büyük resmin görünmesini sağlamasına olanak sağlayan odak grup görüşmesi tercih edilmiştir. Bu amaçla; Diyarbakır’da görev yapan 10 polis memurunun eşiyle odak grup görüşmesi yapılmıştır. Çalışma sonucunda yapılan analizlerde Behzat Ç. dizisinde izleyiciye gösterilen olaylar ve karakterlerin, gerçek olay ve karakterlerle paralellik gösterdiği ancak karakterler yoluyla sunulan temsillerin gerçek hayattaki tutum ve davranışlarla her noktada örtüşmediği tespit edilmiştir. Bu nedenle dizilerde sunulanın gerçek hayatta bunu yaşayanlara mutlak bir etkisinin olmadığı sonucu ortaya çıkmış, televizyon ve izleyiciler arasındaki ilişkiyi çok boyutlu ele almak gerektiği, televizyonun yaratabileceği etkinin türünün ve derecesinin birçok etkenle birlikte değerlendirilerek anlaşılabileceği sonucuna varılmıştır.
Since the communication is accepted as a separate science, various impact studies have been carried out by researchers in the process until the present day. Through ―influencing‖ communication may create a different reality by creating perceptions in individuals‘ minds. Television, via the programs causes changes in the attitudes and behaviours of individuals by conveying their own truth to the viewers. TV serials also have an enormous impact at this message conveying process. Because they have an important role in public order, policing concepts and the lives of officers are widely covered by media courses and in the TV serials. In this regard, this study examines the effect of television on the audience through analysing the Turkish criminal serial "Behzat Ç.: Bir Ankara Polisiyesi". Through this, we tried to reveal to what extent the facts presented in the police representation in the TV series "Behzat Ç.", a detective television series, overlap with the facts seen by the police spouses. The study is important in terms of understanding in which direction the effect created by the reality which is presented through representations on television changes as it gets closer to the original. Methodologically, we benefitted from focus group discussion as a method of data collection, which allows other participants to access more detailed information by developing ideas and that allows the big picture to be appeared by offering a broad perspective. The findings were reached via the data obtained as a result of focus group discussion with the spouses of 10 police officers located in Diyarbakır. The results suggest that although the representations of events and personalities are somehow in parallel with the ―reality‖, not all the characters match up with the policing activities and the police officers. Therefore, the outcomes also indicate that the media representation of policing does not crate a direct impact on the viewers, it is necessary to handle the relationship between TV and audience unidimensional and that the TV impact should be studied within a broader context through various factors.