ULUSLARARASI SERMAYE YATIRIMLARININ VERGİLENDİRİLMESİNDE TARAFSIZLIK İLKESİ


Creative Commons License

Kapucu G.

International Journal of Public Finance, cilt.2, sa.1, ss.109-123, 2017 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 2 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2017
  • Dergi Adı: International Journal of Public Finance
  • Sayfa Sayıları: ss.109-123
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Gelişen teknoloji ve küreselleşme sonucu hareketliliği artan sermaye yatırımları bakımından devletlerin izlediği vergi politikaları, hukuki bir temelde tartışılmaya muhtaçtır. Vergi tarafsızlığı ilkesi bu politikalara hukuki bir zemin sağlama amacı taşır. Bu ilkeye göre uluslararası sermaye yatırımlarının vergilendirmesinde tarafsızlık ilkesi; yatırım kararını etkilememe ve yatırımlar arasında ayrımcılık yapmama şeklinde iki ölçütle sağlanır. Çalışmada öncelikle vergi tarafsızlığı ilkesinin kavramsal çerçevesi ve temelleri üzerine odaklanılmış, ardından uluslararası sermaye hareketleri bakımından sermaye ihraç tarafsızlığı ve sermaye ithal tarafsızlığı ele alınıp açıklanmıştır. Çalışmada ayrıca OECD, AB ve Türkiye bakımından mevcut durum ve düzenlemeler ilkeye uyum ve ilkeden sapma durumları incelenmiştir.

The tax policies which states follow with regard to developing technology and capital investments with raising mobility due to globalism are need to be discussed in its legal basis. The principle of tax neutrality has the aim of being legal foundation for these policies. According to this, the neutrality principle in taxation of international capital investments is provided with two measures, namely; not effecting the investment decision and not discriminate between investments. In this paper, initially focused on the conceptual framework and the foundations of the tax neutrality principle and later capital export neutrality and capital import neutrality are considered and explained with regard to international capital movements. Moreover, conformity and diversion to the principle of the current situation and regulations in OECD, EU and Turkey are examined.