Profesyonel Basketbolculara Uygulanan Kalp Atım Hızı Değişkenliği Biyolojik Geribildirim Antrenmanlarının Bilişsel Beceriler Üzerine Etkisinin İncelenmesi


Göçmen R., Pınar Y., Aktop A.

Spor Eğitim Dergisi, cilt.8, sa.13, ss.124-134, 2024 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 8 Sayı: 13
  • Basım Tarihi: 2024
  • Doi Numarası: 10.55238/seder.1569470
  • Dergi Adı: Spor Eğitim Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: SportDiscus, Index Copernicus
  • Sayfa Sayıları: ss.124-134
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Amaç: Çalışmamızda, profesyonel basketbolculara uygulanan kalp atım hızı değişkenliği geri bildirim antrenmanlarının, bilişsel beceriler üzerine etkisini incelemek amaçlanmıştır. Gereç ve Yöntem: Yaş ortalaması 23,14 olan 21 profesyonel kadın basketbol sporcusu çalışmaya gönüllü olarak katılmıştır. Geri bildirim antrenmanları, emWave Pro+ cihazı ve yazılımı aracılığıyla toplamda altı hafta sürmüş ve on sekiz oturum ile müdahale tamamlanmıştır. Bilişsel beceriler değerlendirmek için Stroop, Rotation ve Corsi Block testleri Mueller ve Piper (2014) tarafından geliştirilen bilgisayar tabanlı bir test bataryası tercih edilmiştir. İstatiksel analizler SPSS 22 programı kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Veri dağılım analizleri sonrasında, müdahale ve kontrol grupları arasındaki farkın karşılaştırılmasında Bağımsız T-Testi kullanılmıştır. Bulgular: Bilişsel becerilerin ilk test ve son test değerlerinin karşılaştırılması sonucunda gruplar arasında istatiksel olarak anlamlı bir fark olmadığı görülmüştür (p>0.05).  Sonuç: Kalp atım hızı değişkenliği geri bildirim antrenmanlarının, profesyonel basketbolcuların bilişsel becerileri üzerine etki etmediği tespit edilmiştir.  Bu çalışmanın bilişsel beceriler ile biyolojik geri bildirim arasındaki ilişkiyi anlamak adına önemli olduğu fakat daha detaylı sonuçlara varmak için daha geniş bir katılımcı grubu ile, farklı seans süreleri ve sıklıklarıyla geri bildirim antrenmanlarınıın uygulanmasına ihtiyaç olduğu sonucuna varılmaktadır.

The aim of this study was to investigate the effect of heart rate variability feedback training on cognitive abilities in professional basketball players.  Method: Twenty-one professional female basketball players with a mean age of 23.14 years participated voluntarily in the study. The feedback training sessions lasted for six weeks in total, and the intervention was completed with eighteen sessions using an emWave Pro+ device and software. A computer-based test battery developed by Mueller and Piper (2014) was used to assess cognitive abilities, including Stroop, Rotation, and Corsi Block tests. Statistical analyses were performed using SPSS 22 software. After the data distribution analyses, an independent T-test was used to compare the difference between the intervention and control groups. Results: There was no statistically significant difference between the groups as a result of the comparison of the first and last test values of cognitive abilities (p>0.05). Conclusion: It was determined that heart rate variability feedback training had no effect on the cognitive abilities of professional basketball players. It is concluded that this study is important to understand the relationship between cognitive abilities and biological feedback, but it is necessary to apply feedback training with a larger group of participants with different session durations and frequencies to reach more detailed results.