Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, cilt.6, sa.2, ss.18-35, 2022 (Hakemli Dergi)
Araştırmanın temel amacı; yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı özellikleri doğrultusunda Köy Enstitülerinin
işleyişinin incelenerek değerlendirilmesidir. Bu temel amaç doğrultusunda Köy Enstitüleri yapılandırmacı
yaklaşımın; kazanımlar, öğretim ilkeleri, yöntem ve teknikler, ölçme-değerlendirme, davranış yönetimi ve
öğretmen-öğrenci anlayışı özellikleri doğrultusunda incelenmiştir. Derleme olarak tasarlanan çalışmada
öncelikle yapılandırmacı yaklaşım ve Köy Enstitüleri başlığında konuyla ilgili alan yazına yer verilmiş, daha
sonra da yapılandırmacı yaklaşımın özellikleri doğrultusunda Köy Enstitülerinin eğitim programı ve işleyişi
incelenmiştir. İnceleme sonucunda; kazanımların esneklik açısından benzer olduğu, ancak yapılandırmacılıkta
Köy Enstitülerinde olduğu kadar bölgesel esneklik sağlanamadığı sonucuna ulaşılmıştır. Aynı zamanda
kullanılan öğretim ilkelerinin benzer olduğu, ancak Köy Enstitülerinde daha sık yaparak yaşayarak öğretimin
kullanıldığı, ölçme-değerlendirme, davranış yönetimi, öğretmen-öğrenci anlayışı boyutlarında ise
benzerliklerin olduğu tespit edilmiştir.
The main aim of the study is to investigate and review the functioning of The Village Institutes in light of the
features of the constructive learning approach. In regard to this main purpose, The Village Institutes are
investigated in terms of the acquisitions, teaching principles, methods and techniques, assessment and
evaluation, behaviour management and features of the perception on the roles of teacher-student of the
constructivist approach. Initially, the literature review is given on the topic under the heading of Constructivist
Approach and The Village Institutes and then the curriculum and the functioning of the Village Institutes are
reviewed in view of the features of the constructivist approach. As a result of the review, the acquisitions are
found to be similar in the point of flexibility however it is seen that there is not as much of a regional flexibility
in the constructivism as there is in The Village Institutes. Moreover; it is determined that the teaching principles
are similar between the two while The Village Institutes implement the hands-on teaching way more often than
the constructivist approach suggests, and that there are similar points in the assessment and evaluation,
behaviour management, and the perception on the roles of teacher-student between the constructivist approach
and The Village Institutes.