Çocuklarda Fiziksel Okuryazarlık Ölçeği’nin Türkçe Geçerlik ve Güvenirliği: Metodolojik Çalışma


Creative Commons License

KARADAĞOĞLU TOPAL Ç., ALPKAYA U., Mülazımoğlu Ballı Ö.

Türkiye Klinikleri Spor Bilimleri Dergisi, cilt.16, sa.1, ss.71-80, 2024 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Amaç: Bu araştırmada, çocukların fiziksel okuryazarl ık düzeylerini belirleme amacıyla geliştirilen, Çocuklarda Fiziksel Okuryazarlık Ölçeği’nin (ÇFOÖ) Türkçe formunun yapı geçerliğinin, açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analiziyle test edilmesi amaçlanmıştır. Gereç ve Yöntemler: Araştırmaya 8- 12 yaş aralığında 122 kız, 119 erkek olmak üzere 241 öğrenci katılmıştır. Ka- tılımcıların %78.42’sinin spor yapmad ığı (n:189), %21.58’inin spor yapt ığı (n:52) belirlenirken spor yapanların ortalama 3.48±2.00 yıldır spor yaptıkları belirlenmiştir. 30 madde olan resimli ölçe ğin, fiziksel, psikolojik, sosyal ve bilişsel alan olmak üzere 4 alt boyutu bulunmaktadır. Araştırmada kullanılan ölçeklerin güvenirlik düzeyleri içsel tutarl ılık (İnternal Consistency) yönte- miyle hesaplanmış ve Cronbach Alpha güvenirlik ölçütünden faydalanılmış- tır. Ölçek geçerliğini test etmek amacıyla sırasıyla açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri, uyum geçerliği için Çocuklar İçin Algılanan Motor Yeter- lik Envanteri (ALMY-Ç) ile Pearson korelasyon analizi yap ılmıştır. Bulgu- lar: Doğrulayıcı faktör analizi sonuçlarına göre ölçekte yer alan maddelerin faktör yükleri, 0.50 ile 0.89 aralığında değişmekte ve modelin iyi uyum indeks değerlerine sahip oldu ğu (χ2/sd= 2.07, RMSEA= 0.067, CFI= 0.97, GFI= 0.92, NNFI= 0.96, NFI= 0.96, RMR= 0.056, SRMR= 0.036 ve AGFI=0.90) görülmektedir. Yapılan analizler sonucunda 6,7,8,14,26,30 numaralı ifadele- rin diğer maddeler ile korelasyon değerinin 0.30’un altında olduğu ve güve- nirlik düzeyini düşürdükleri belirlendiği için ölçekten çıkarılmıştır. ÇFOÖ ile ALMY-Ç arasındaki korelasyonlar ölçeğin uyum geçerliğini desteklemekte- dir. Ölçek için hesaplanan Cronbach Alfa ve CR katsayıları ise ölçeğin güve- nirliğini desteklemektedir. Sonuç: Elde edilen bulgular, ÇFOÖ’nin çocukların fiziksel okuryazarlık düzeylerinin değerlendirilmesi için geçerlik ve güvenir- lik koşullarını sağladığını ortaya koymaktadır.
Objective: In this study, it was aimed to test the construct va- lidity of the Turkish version of the Physical Literacy in Children Ques- tionnaire (PL-C Quest), which was developed to determine the physical literacy levels of children, by confirmatory factor analysis. Material and Methods: 241 students, 122 girls and 119 boys between the ages of 8-12, participated in the study. It was determined that 78.42% of the participants didn’t do sports (n:189), 21.58% did sports (n:52), and those who did sports were determined to have been doing sports for an average of 3.48±2.00 years. The 30 items picture questionnaire has 4 sub-dimensions: physical, psychological, social and cognitive domain. The reliability levels of the scales used in the research were calculated by the internal consistency method and the Cronbach Alpha reliability criterion was used. To test the validity of the scale, exploratory and confirmatory factor analyzes were performed, respectively, and for convergent validity, Pearson correlation analysis was conducted with the Perceived Motor Competence Inventory for Children (PMC-C). Results: According to the confirmatory factor anal- ysis results, the factor loads of the items in the questionnaire ranged from 0.50 to 0.89, and the model had good fit index values ( χ2/df =2.07, RMSEA= 0.067, CFI= 0.97, GFI= 0.92, NNFI= 0.96, NFI= 0.96, RMR= 0.056, SRMR= 0.036 and AGFI=0.90) is seen. Statements numbered 6,7,8,14,26,30 were removed from the scale because it was determined that their correlation value with other items was below 0.30 and that they re- duced the reliability level. The Cronbach Alpha and CR coefficients sup- port the reliability of the questionnaire. Conclusion: The findings show that the PL-C Quest provides validity and reliability conditions for the as- sessment of physical literacy levels of children.