Çocukların Gruba Dair Olumsuz Bilgiyi Yeni Grup Üyesine Genellemesi ve Tanıklığa Dayalı Çıkarımları


Koçyiğit H. S., Aldan P., Soley G.

Presentation, pp.74, 2022

  • Publication Type: Other Publication / Presentation
  • Publication Date: 2022
  • Page Numbers: pp.74
  • Marmara University Affiliated: Yes

Abstract

Çocukların, nesneler hakkında çevrelerindeki kişilerden nasıl bilgi edindikleri etraflıca

çalışılmış olsa da (örn., Koenig ve Harris, 2005), yeni kişiler hakkındaki bilgi edinimlerine dair

görece az çalışma bulunmaktadır. Bu alandaki araştırmalar, başka herhangi bir bilgi

sunulmadığı durumlarda çocukların yeni bir kişiye dair olumlu çıkarımlar yapma eğiliminde

olduklarını (örn., Aboud, 1988), ancak grup dinamiklerinin ya da yeni kişi hakkında sunulan

bilgilerin bu eğilimi değiştirebileceğini göstermektedir (örn., Aldan ve Soley, 2019; Dunham

vd., 2011).Bu çalışmada, yeni bir kişinin davranışlarına dair atıf yapılırken kişinin ait olduğu

grubun ve kişi hakkında sunulan tanıklığın çocukların kararlarını nasıl etkilediğini inceledik.

Çalışmamızda 6-7 yaş grubundaki çocuklara çeşitli görseller eşliğinde iki yeni grup tanıttık

(turuncu ve yeşil gruplar) ve gruplardan birinin üyelerinin, diğer gruba olumsuz davranışlar

sergilediği 2 senaryo sunduk. Hikayelerin ardından olumsuz davranan gruba mensup yeni bir

üyenin bu davranışlardan birini yapıp yapmayacağını sorduk. Çocuğun yanıt vermesinden

sonra yanıtıyla zıt yönde fikir öne süren bir karakter tanıttık. Bu karakter mağdur, fail ya da

yeni bir grubun üyesi oldu ve çocuklar bu koşullardan birine rastgele atandı. Son olarak,

çocuklara hedef karakter hakkındaki fikirlerini tekrar sorduk. Çocuklardan yanıtlarından biraz

mı yoksa çok mu emin olduklarını belirtmelerini istedik ve bu yanıtları -2 ile 2 arasında değişen

puanlara çevirdik.Doksan çocuktan veri toplamayı hedeflediğimiz çalışmamızda halihazırda

34 çocuktan çevrimiçi şekilde veri topladık (Myaş = 7.47, SD = .66, 16 kız). Bu verilere göre

çocukların 20’si hedef kişi hakkında olumlu atıf yaparken 14’ü olumsuz atıfta bulundu. Ayrıca

betimleyici sonuçlar; mağdur gruptan bilgi verenin, fail veya kontrol gruptan bilgi verenlere

göre çocukların kararlarını değiştirmede; olumlu kararlarını olumsuza ya da olumsuz

kararlarını olumluya çevirmede daha etkili olabileceğine işaret ediyor. Nihai analizler veri

toplama süreci tamamlanınca yapılacaktır. Veri toplama sürecinin eylül ayında tamamlanması

öngörülmektedir.Çalışmamız tamamlandığında elde edilecek bulguların, çocukların önyargı ve

kalıp yargılarının oluşum ve değişiminde rol oynayan mekanizmaların daha iyi anlaşılmasına

katkı sağlamasını umuyoruz.