Presentation, pp.74, 2022
Çocukların, nesneler hakkında çevrelerindeki kişilerden nasıl bilgi edindikleri etraflıca
çalışılmış olsa da (örn., Koenig ve Harris, 2005), yeni kişiler hakkındaki bilgi edinimlerine dair
görece az çalışma bulunmaktadır. Bu alandaki araştırmalar, başka herhangi bir bilgi
sunulmadığı durumlarda çocukların yeni bir kişiye dair olumlu çıkarımlar yapma eğiliminde
olduklarını (örn., Aboud, 1988), ancak grup dinamiklerinin ya da yeni kişi hakkında sunulan
bilgilerin bu eğilimi değiştirebileceğini göstermektedir (örn., Aldan ve Soley, 2019; Dunham
vd., 2011).Bu çalışmada, yeni bir kişinin davranışlarına dair atıf yapılırken kişinin ait olduğu
grubun ve kişi hakkında sunulan tanıklığın çocukların kararlarını nasıl etkilediğini inceledik.
Çalışmamızda 6-7 yaş grubundaki çocuklara çeşitli görseller eşliğinde iki yeni grup tanıttık
(turuncu ve yeşil gruplar) ve gruplardan birinin üyelerinin, diğer gruba olumsuz davranışlar
sergilediği 2 senaryo sunduk. Hikayelerin ardından olumsuz davranan gruba mensup yeni bir
üyenin bu davranışlardan birini yapıp yapmayacağını sorduk. Çocuğun yanıt vermesinden
sonra yanıtıyla zıt yönde fikir öne süren bir karakter tanıttık. Bu karakter mağdur, fail ya da
yeni bir grubun üyesi oldu ve çocuklar bu koşullardan birine rastgele atandı. Son olarak,
çocuklara hedef karakter hakkındaki fikirlerini tekrar sorduk. Çocuklardan yanıtlarından biraz
mı yoksa çok mu emin olduklarını belirtmelerini istedik ve bu yanıtları -2 ile 2 arasında değişen
puanlara çevirdik.Doksan çocuktan veri toplamayı hedeflediğimiz çalışmamızda halihazırda
34 çocuktan çevrimiçi şekilde veri topladık (Myaş = 7.47, SD = .66, 16 kız). Bu verilere göre
çocukların 20’si hedef kişi hakkında olumlu atıf yaparken 14’ü olumsuz atıfta bulundu. Ayrıca
betimleyici sonuçlar; mağdur gruptan bilgi verenin, fail veya kontrol gruptan bilgi verenlere
göre çocukların kararlarını değiştirmede; olumlu kararlarını olumsuza ya da olumsuz
kararlarını olumluya çevirmede daha etkili olabileceğine işaret ediyor. Nihai analizler veri
toplama süreci tamamlanınca yapılacaktır. Veri toplama sürecinin eylül ayında tamamlanması
öngörülmektedir.Çalışmamız tamamlandığında elde edilecek bulguların, çocukların önyargı ve
kalıp yargılarının oluşum ve değişiminde rol oynayan mekanizmaların daha iyi anlaşılmasına
katkı sağlamasını umuyoruz.