EĞİTİM VE TOPLUM Araştırmalaları Dergisi, cilt.4, ss.114-126, 2017 (Hakemli Dergi)
Sınıf yönetimi, öğretici ve öğrenci arasında etkili bir eşgüdüm gerçekleştirilerek öğrenmeye elverişli
bir ortam ve düzenin sağlanması ve sürdürülmesi olarak ele alınmaktadır. Sınıf yönetimindeki en
önemli değişkenlerden biri öğretmen olmasından dolayı Eğitim Bilimlerinde yapılan çeşitli
çalışmalar, öğretmenlerin çeşitli özelliklerinin, çocuğun kişilik gelişimini olumlu ya da olumsuz
yönde etkilediğini göstermektedir. Öğretmenlerin, öğretmenlik tutumlarının öğrenme ortamını
etkileyeceği ve aynı zamanda öğretmenlerin sınıf yönetimine ilişkin becerilerinde de etkili olabileceği
düşüncesinden hareketle bu çalışmanın amacını; okul öncesi öğretmenlerinin öğretmenlik tutumları
ile sınıf yönetimi becerilerinin incelenmesi oluşturmaktadır. Çalışmada, sınıf yönetimi becerilerini
ölçebilmek amacı ile Uyanık Balat ve arkadaşları (2012) tarafından geliştirilen, “Sınıf Yönetimi
Ölçeği” ve öğretmenlerin tutumlarını belirlemek üzere Bilgin (1996) tarafından geliştirilen “Okul
Öncesi Öğretmenlerinin Öğretmenlik Tutumları Ölçeği” kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda
okul öncesi öğretmenlerinin demokratik tutumlarının sınıf yönetimi becerileri üzerine olumlu ancak
boş vermiş tutumun ise sınıf yönetimi becerileri üzerine olumsuz etkisi olduğu görülmektedir.
Anahtar Kelimeler: Sınıf yönetimi, öğretmen tutumu, okul öncesi
Classroom management is conducted by providing and maintaining an environment and a system
suitable for learning by creating effective coordination between the teacher and student. As the
teacher is one of the most important variables in classroom management, various studies in
Educational Sciences show that various characteristics of teachers influence children’s personality
development in positive or negative directions. Considering that teachers 'attitudes towards teaching
will affect the learning environment and their ability to manage classroom at the same time, the
present study aims to investigate preschool teachers’ teacher attitudes and their classroom-management skills. In this study, " The Classroom Management Scale" developed by Uyanık Balat
and colleagues (2012) to measure teachers’ classroom management skills, and "Teacher Attitudes
Scale of Preschool Teachers", which was developed by Bilgin (1996) to measure teachers’ attitudes
were used. The results of the study indicate that the democratic attitudes of the pre-school teachers
have a positive effect on their classroom management skills while a neglecting attitude of teachers
has negative effects on their classroom management skills.
Keywords: Classroom management, teacher attitudes, pre-school teachers