PANDEMİ SONRASI DÖNEMDE AÇIK ÖĞRENME VE UZAKTAN EĞİTİM, Melike ARSLAN,Gökhan ÖMEROĞLU,Asiye ATA,Mevlüt ALBAYRAK, Editör, Atatürk Üniversitesi Yayınevi, Erzurum, ss.107-120, 2021
İletişim ve enfomasyon teknolojilerindeki gelişmeler, zamanın ve mekânın anlamını büyük
oranda değişikliğe uğratmaktadır. Aynı fiziki mekânı paylaşmanın söz konusu araçlar sayesinde
bir zorunluluk olmaktan çıkması büyük değişimlere kapı aralamıştır. Özellikle web tabanlı
iletişim insanların sosyalleşme pratikleri, medya kullanım alışkanlıkları, ekonomik faaliyetleri
gibi birçok alanı dönüşüme uğratmıştır. Dönüşüme uğrayan önemli alanlardan biri olarak eğitim
günümüzde akademik ilgide önemli bir yer işgal etmektedir. Bu bağlamda özellikle günümüz
Covid-19 pandemisinde uzaktan eğitim hem özel sektörde hem de devlet kurumlarında git gide
genişleyen ve gelişen bir eğitim yöntemi haline gelmiştir.
Amaç: Uzaktan eğitimle ilgili birçok sorun yaşandıkça ortaya çıkmaktadır. Çünkü bu dönemde
birçok öğretim elemanı uzaktan eğitim sistemlerini ilk kez kullanmak durumunda kalmıştır. Bu
çalışmada web tabanlı uzaktan eğitim sistemlerinde ders veren öğretim elemanlarının yaşadığı
sorunların aşılmasında mentorluk uygulamalarının önemli bir çözüm yöntemi olduğu öne
sürülmüştür.
Yöntem: Bu amaç doğrultusunda eğitimde kullanılan formal mentorluk, informal mentorluk,
akran mentorluğu, grup / takım mentorluğu, ters yönde mentorluk, kendine mentorluk kavramları
ele alınmıştır. Ardından başlangıcı e-postayla iletişime dayanan daha sonra video konferanslar ile
devam ederek Web 2.0 teknolojileri ile sürdürülen e-mentorluk incelenmiştir. E-mentorluğun
uzaktan eğitim sistemlerinde nasıl kullanılabileceği tartışılmıştır. Çalışma kapsamında bir ementorluk uygulaması geliştirilmiştir. Uygulama için Wordpress alt yapısından faydalanılmış ve
PHP(Hypertext Preprocessor) progragramlama dili kullanılmıştır. Tasarım olarak e-mentorluk
uygulamasının kullanıcının gözünü yormayacak, sade ve anlaşılır biçimde olmasına dikkat
edilmiştir. Kullanıcının bilgiye kolaylıkla ulaşması bakımından erişimi kolay ve anlaşılır menü
ve bağlantılar kullanılmıştır. E-mentorluk arayüzü dışında yönetici veya koordinatörlerin
uygulama yönetimini sağladıkları yönetim arayüzü eklenmiştir. Uygulama mobil cihazlar ile
uyumlu şekilde tasarlanmıştır. E-mentorluk uygulama tasarımı yapılırken öğretim tasarım ilkeleri
göz önünde bulundurulmuştur.
Bulgular: E-mentorluk uygulaması yoluyla katılımcılar kendi aralarında iletişim kurarak ve
uygulamada paylaşımlar yaparak uygulamanın içeriğine katkıda bulunabilmektedir.
Uygulamanın iletişimi kolaylaştırması, kullanışlılığı, tasarımı ve bir arşiv oluşturması
bakımından, toplanan verilerin değerlendirilmesini kolaylaştırmaktadır.
Sonuç ve Öneriler: Uzaktan eğitim metodu ile eğitim hizmeti sunan kurum ve birimler, iç işleyiş
kurallarına göre e-mentorluk sistemi kurarak daha verimli hizmet sağlayabilirler.