UZAKTAN EĞİTİMDE E-MENTORLUK: UYGULAMA GELİŞTİRİLMESİ


Creative Commons License

Narmanlıoğlu H., Yeşilfidan S.

PANDEMİ SONRASI DÖNEMDE AÇIK ÖĞRENME VE UZAKTAN EĞİTİM, Melike ARSLAN,Gökhan ÖMEROĞLU,Asiye ATA,Mevlüt ALBAYRAK, Editör, Atatürk Üniversitesi Yayınevi, Erzurum, ss.107-120, 2021

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2021
  • Yayınevi: Atatürk Üniversitesi Yayınevi
  • Basıldığı Şehir: Erzurum
  • Sayfa Sayıları: ss.107-120
  • Editörler: Melike ARSLAN,Gökhan ÖMEROĞLU,Asiye ATA,Mevlüt ALBAYRAK, Editör
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

İletişim ve enfomasyon teknolojilerindeki gelişmeler, zamanın ve mekânın anlamını büyük oranda değişikliğe uğratmaktadır. Aynı fiziki mekânı paylaşmanın söz konusu araçlar sayesinde bir zorunluluk olmaktan çıkması büyük değişimlere kapı aralamıştır. Özellikle web tabanlı iletişim insanların sosyalleşme pratikleri, medya kullanım alışkanlıkları, ekonomik faaliyetleri gibi birçok alanı dönüşüme uğratmıştır. Dönüşüme uğrayan önemli alanlardan biri olarak eğitim günümüzde akademik ilgide önemli bir yer işgal etmektedir. Bu bağlamda özellikle günümüz Covid-19 pandemisinde uzaktan eğitim hem özel sektörde hem de devlet kurumlarında git gide genişleyen ve gelişen bir eğitim yöntemi haline gelmiştir. Amaç: Uzaktan eğitimle ilgili birçok sorun yaşandıkça ortaya çıkmaktadır. Çünkü bu dönemde birçok öğretim elemanı uzaktan eğitim sistemlerini ilk kez kullanmak durumunda kalmıştır. Bu çalışmada web tabanlı uzaktan eğitim sistemlerinde ders veren öğretim elemanlarının yaşadığı sorunların aşılmasında mentorluk uygulamalarının önemli bir çözüm yöntemi olduğu öne sürülmüştür. Yöntem: Bu amaç doğrultusunda eğitimde kullanılan formal mentorluk, informal mentorluk, akran mentorluğu, grup / takım mentorluğu, ters yönde mentorluk, kendine mentorluk kavramları ele alınmıştır. Ardından başlangıcı e-postayla iletişime dayanan daha sonra video konferanslar ile devam ederek Web 2.0 teknolojileri ile sürdürülen e-mentorluk incelenmiştir. E-mentorluğun uzaktan eğitim sistemlerinde nasıl kullanılabileceği tartışılmıştır. Çalışma kapsamında bir ementorluk uygulaması geliştirilmiştir. Uygulama için Wordpress alt yapısından faydalanılmış ve PHP(Hypertext Preprocessor) progragramlama dili kullanılmıştır. Tasarım olarak e-mentorluk uygulamasının kullanıcının gözünü yormayacak, sade ve anlaşılır biçimde olmasına dikkat edilmiştir. Kullanıcının bilgiye kolaylıkla ulaşması bakımından erişimi kolay ve anlaşılır menü ve bağlantılar kullanılmıştır. E-mentorluk arayüzü dışında yönetici veya koordinatörlerin uygulama yönetimini sağladıkları yönetim arayüzü eklenmiştir. Uygulama mobil cihazlar ile uyumlu şekilde tasarlanmıştır. E-mentorluk uygulama tasarımı yapılırken öğretim tasarım ilkeleri göz önünde bulundurulmuştur. Bulgular: E-mentorluk uygulaması yoluyla katılımcılar kendi aralarında iletişim kurarak ve uygulamada paylaşımlar yaparak uygulamanın içeriğine katkıda bulunabilmektedir. Uygulamanın iletişimi kolaylaştırması, kullanışlılığı, tasarımı ve bir arşiv oluşturması bakımından, toplanan verilerin değerlendirilmesini kolaylaştırmaktadır. Sonuç ve Öneriler: Uzaktan eğitim metodu ile eğitim hizmeti sunan kurum ve birimler, iç işleyiş kurallarına göre e-mentorluk sistemi kurarak daha verimli hizmet sağlayabilirler.