Language Worldview and Action-Oriented National Folklore Elements Approach for Teaching Turkish as a Foreign Language


Creative Commons License

Fişekcioğlu A.

Educational Policy Analysis and Strategic Research, cilt.17, sa.1, ss.312-329, 2022 (Hakemli Dergi)

Özet

Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi için Dil Dünya Görüşü ve Eylem Odaklı Milli Folklor Unsurları Yaklaşımı Önerisi

Dr. Aslı Fişekcioğlu, Marmara Üniversitesi,aslifisekcioglu34@gmail.com,Türkiye

Özet:

Yabancı dil öğretimi alanı her zaman dilbilim çalışmalarından etkilenmiştir. XX. yüzyılda dilbilimde yapısalcılık akımı hüküm sürmüştür. Dil bir iletişim aracı olduğu gibi aynı zamanda kendisine ait bir sistem çerçevesinde oluşan ve gelişen bir yapıdır. Bu fikirlerle ilgili çok sayıda önemli araştırmalar yapılmıştır. Ayrıca dilbilim ve dilbilimin alt alanlardan etkilenen yabancı dil öğretiminde de aynı fikirlerden ilham alan yeni yöntemler ve yaklaşımlar ortaya çıkmıştır. Fakat XX. Yüzyılın son yıllarında tüm bilim alanlarında gözlemlenen antropolojik bakış açısı, kültürbilimsel yaklaşıma odaklanan önemli çalışmalara zemin hazırlamıştır.Kültürbilimsel yaklaşımdan esinlenen, uygulamalı bilimsel bir çalışma alanı da kültürdilbilimdir. Kültürdilbilimin bir alt alanı olan ülkedilbilim ise bir dilin yabancı dil olarak öğretilmesi sürecinde kullanılacak yöntemler ile ilgili araştırmalar yapan uygulamalı bir alandır. Bu bağlamda öncelikle dil dünya görüşünden yola çıkılarak ülkedilbilim alanı çalışılmıştır. Sonrasında Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi alanında milli folklor unsurlarının tanımı Batı Avrupa’da yapılan çalışmalar ışığında incelenmiştir. Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi aynı zamanda bir kültürel diplomasi faaliyeti olarak kabul edilmektedir. Bu alanda özgün bir yaklaşıma ulaşmak amacıyla eylem odaklı milli folklor unsurları yaklaşımı önerisinin temel ilkeleri tartışılmıştır.