Educational Policy Analysis and Strategic Research, cilt.17, sa.1, ss.312-329, 2022 (Hakemli Dergi)
Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi için Dil
Dünya Görüşü ve Eylem Odaklı Milli Folklor Unsurları Yaklaşımı Önerisi
Dr. Aslı Fişekcioğlu, Marmara
Üniversitesi,aslifisekcioglu34@gmail.com,Türkiye
Özet:
Yabancı
dil öğretimi alanı her zaman dilbilim çalışmalarından etkilenmiştir. XX. yüzyılda
dilbilimde yapısalcılık akımı hüküm sürmüştür. Dil bir iletişim aracı olduğu gibi
aynı zamanda kendisine ait bir sistem çerçevesinde oluşan ve gelişen bir yapıdır.
Bu fikirlerle ilgili çok sayıda önemli araştırmalar yapılmıştır. Ayrıca dilbilim
ve dilbilimin alt alanlardan etkilenen yabancı dil öğretiminde de aynı
fikirlerden ilham alan yeni yöntemler ve yaklaşımlar ortaya çıkmıştır. Fakat XX.
Yüzyılın son yıllarında tüm bilim alanlarında gözlemlenen antropolojik bakış
açısı, kültürbilimsel yaklaşıma odaklanan önemli çalışmalara zemin
hazırlamıştır.Kültürbilimsel yaklaşımdan esinlenen, uygulamalı bilimsel bir
çalışma alanı da kültürdilbilimdir. Kültürdilbilimin bir alt alanı olan
ülkedilbilim ise bir dilin yabancı dil olarak öğretilmesi sürecinde
kullanılacak yöntemler ile ilgili araştırmalar yapan uygulamalı bir alandır. Bu
bağlamda öncelikle dil dünya görüşünden yola çıkılarak ülkedilbilim alanı çalışılmıştır.
Sonrasında Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi alanında milli folklor
unsurlarının tanımı Batı Avrupa’da yapılan çalışmalar ışığında incelenmiştir.
Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi aynı zamanda bir kültürel diplomasi
faaliyeti olarak kabul edilmektedir. Bu alanda özgün bir yaklaşıma ulaşmak amacıyla
eylem odaklı milli folklor unsurları yaklaşımı önerisinin temel ilkeleri tartışılmıştır.