Uluslararası Kültür, Sanat ve Toplum Sempozyumu, Van, Türkiye, 18 - 20 Ekim 2018, cilt.1, ss.141-160
Sanayileşmenin hız
kazanmasıyla birlikte kaynakların tüketimi ve atık üretimi daha sürdürülebilir
bir dünya için tasarım çözümleri arayışına neden olmaktadır. Özellikle moda
olgusunun kitleleri giderek artan tüketim çılgınlığına yönelten senaryoları
ürün yaşam döngüsünü kısaltarak tüketicilerde duygusal olarak yeni olana sahip
olma noktasında doyumsuzluğa neden olmaktadır. Son çeyrek yüzyılda daha sürdürülebilir
bir yaşam için tasarım arayışları kapsamında Duygusal Dayanıklı Tasarım (
Emotional Durable Design) felsefesi ürün yaşam döngüsünü uzatma arayışında çözümler önererek dikkat
çekmektedir. Bu kapsamda kültürel öğeler taşıyan üretimler ve ürünler
tüketiciyle duygusal bağ kurma bağlamında küresel ölçekte de birçok tasarımcı
ve markanın öne çıkarmaya başladığı bir konu olarak karşımıza çıkmaktadır.
Bildiri, Anadolu’da dokunan yöresel
bezlerin ürüne dönüştürülme sürecini Duygusal Dayanıklı Tasarım felsefesi
yaklaşımından ele alarak kültürel öğe içeren yerel kaynakların
sürdürülebilirliği noktasında tasarımcı sorumluluğuna dikkat çekmeyi amaçlamaktadır.
Bildiri tasarımcılar tarafından yöresel bezler ile tasarlanmış giysi görselleri
eşliğinde sunulacaktır.
Anahtar
Kelimeler:
Sürdürülebilir tasarım, yöresel dokumalar, tasarımcı, duygusal dayanıklı
tasarım
The consumption of resources and waste generation
together with the acceleration of the industrialization leads design solutions
research for a more sustainable world. Especially, the scenarios of the fashion
phenomenon which directs the masses to ever-increasing consumption frenzy
causes dissatisfaction in the consumers at the point of owning what is new
emotionally by shortening the product life cycle. The philosophy of Emotional
Durable Design within the scope of design researches for a more sustainable
life in the last quarter century draws attention by recommending solutions in
the research of extending the product life cycle. In this scope, the
productions and products bearing cultural elements confront us a matter which
is started to be driven forward by many designers and brands also on a global
scale within the context of establishing emotional tie with the consumer.
The paper aims to attract attention to the
responsibility of the designer in relation to sustainability of the local
resources involving cultural element by dealing with the process of
transforming the regional clothes woven in Anatolia in to product from the
approach of Emotional Durable Design philosophy. The paper will be submitted in
company with the dress visuals designed with the local clothes by the
designers.
Key
Words:
Sustainable design,regional weavings, designer, emotional durable design