BUSBED. BINGÖL UNIVERSITY JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES INSTITUTE, cilt.9, sa.17, ss.143-164, 2019 (Hakemli Dergi)
Bir ülkenin eğitim politikalarının oluşumunda ve uygulanmasında ülkenin
mevcut ekonomik, kültürel ve siyasal ortamının etkisi birçok kez araştırılmıştır.
Türkiye’de çeşitli dönemlerde gerçekleştirilen eğitim politikaları ve müfredat değişikliklerinin
genellikle eğitim Şûralarında alınan kararlar yoluyla gerçekleştirildiği
görülmektedir. Türkiye’de tek parti döneminde3eğitim Şûrasının yapıldığı
görülmektedir. Bu Şûralarda alınan kararların sadece kurumsal düzeyde değil,
uygulama düzeyinde de etkili olduğu ve parti politikasını yansıttığı görülmektedir.
Tek Parti Dönemi’nde de Partinin eğitim politikalarının oluşması üzerinde
Şûraların önemli etkileri olmuştur. Bu araştırmanın amacı, Tek Parti Dönemindeki
Şûralarda alınan kararların Cumhuriyet Halk Partisi’nin eğitim politikası üzerinde
ne kadar etkili olduğunu ve Parti ideolojisi ile etkileşimlerini incelemektir. Araştırmanın
araçlarını döneme ait resmî gazete, Şûra tutanakları, döneme ait güncel
gazetelerde çıkan haberler oluşturmaktadır. Araştırmanın yöntemi yazılı söylem
analizi ve betimlemedir.
The influence of economic, cultural and political environment of a country during
formation and implementation of educational policies has been studied so far.
Educational policy and curriculum changes at various times in Turkey have been
generally realized through the decisions taken at Education Councils. Three Education
Councils were held during the single-party period in Turkey. It is seen that the
decisions taken in these councils were effective not only at the institutional but also
application level and reflected the Republican People’s Party’s policy. During this
period, there were significant influences on the formation of the education policies
of the Party. The aim of this study is to examine the effects of the decisions of this
term on the educational policy of the Party and its interactions with Party ideology.
The tools of the study are the official newspaper and the news in newspapers. The
methods of the study are written discourse analysis and description.