Tek Parti Dönemi’nde Eğitim Şûralarının Hükümetlerin Eğitim Politikalarına Etkileri


Creative Commons License

Balcı M.

BUSBED. BINGÖL UNIVERSITY JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES INSTITUTE, cilt.9, sa.17, ss.143-164, 2019 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 9 Sayı: 17
  • Basım Tarihi: 2019
  • Dergi Adı: BUSBED. BINGÖL UNIVERSITY JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES INSTITUTE
  • Derginin Tarandığı İndeksler: ERIHPlus, TR DİZİN (ULAKBİM), Asos İndeks, Sobiad Atıf Dizini
  • Sayfa Sayıları: ss.143-164
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bir ülkenin eğitim politikalarının oluşumunda ve uygulanmasında ülkenin

mevcut ekonomik, kültürel ve siyasal ortamının etkisi birçok kez araştırılmıştır.

Türkiye’de çeşitli dönemlerde gerçekleştirilen eğitim politikaları ve müfredat değişikliklerinin

genellikle eğitim Şûralarında alınan kararlar yoluyla gerçekleştirildiği

görülmektedir. Türkiye’de tek parti döneminde3eğitim Şûrasının yapıldığı

görülmektedir. Bu Şûralarda alınan kararların sadece kurumsal düzeyde değil,

uygulama düzeyinde de etkili olduğu ve parti politikasını yansıttığı görülmektedir.

Tek Parti Dönemi’nde de Partinin eğitim politikalarının oluşması üzerinde

Şûraların önemli etkileri olmuştur. Bu araştırmanın amacı, Tek Parti Dönemindeki

Şûralarda alınan kararların Cumhuriyet Halk Partisi’nin eğitim politikası üzerinde

ne kadar etkili olduğunu ve Parti ideolojisi ile etkileşimlerini incelemektir. Araştırmanın

araçlarını döneme ait resmî gazete, Şûra tutanakları, döneme ait güncel

gazetelerde çıkan haberler oluşturmaktadır. Araştırmanın yöntemi yazılı söylem

analizi ve betimlemedir.

The influence of economic, cultural and political environment of a country during

formation and implementation of educational policies has been studied so far.

Educational policy and curriculum changes at various times in Turkey have been

generally realized through the decisions taken at Education Councils. Three Education

Councils were held during the single-party period in Turkey. It is seen that the

decisions taken in these councils were effective not only at the institutional but also

application level and reflected the Republican People’s Party’s policy. During this

period, there were significant influences on the formation of the education policies

of the Party. The aim of this study is to examine the effects of the decisions of this

term on the educational policy of the Party and its interactions with Party ideology.

The tools of the study are the official newspaper and the news in newspapers. The

methods of the study are written discourse analysis and description.