Eğitim Sürecinde Teknoloji, Rehberlik ve Liderliğe Genel Bakış, Hakkı Bağcı, Editör, Cambridge Scholars Publishing, Newcastle Upon Tyne, ss.59-79, 2018
Araştırmanın temel amacı eğitim yöneticilerinin ve
öğretmenlerin Rehberlik Hizmetlerine ilişkin algılarının incelenmesi olarak
belirlenmiştir. Bu araştırmada nitel araştırma yöntemi kapsamında metaforik
analiz tekniği uygulanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, 10 müdür, 22 müdür yardımcısı, 19 öğretmen toplam 51
kişiden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak “rehberlik hizmetleri”
kavramına ilişkin sahip oldukları metaforları (zihinsel imgeler) belirlemek
için katılımcıların “rehberlik hizmetleri……………..gibidir; çünkü………………..”
ibaresini tamamlamaları istenmiştir. Araştırmanın bulgularına göre, “rehberlik hizmetleri” kavramına ilişkin
toplam 51 adet geçerli metafor üretilmiştir. Bu metaforlar ortak özellikleri
bakımından üç farklı grupta yer almaktadır. Birinci grup,( rehberliğin işlevleri); ikinci
grup, (rehberliğin ilkeleri) ve üçüncü
grup “işlevsiz” olarak tanımlanmıştır. Birinci grup (rehberliğin işlevleri) 4
farklı kavramsal kategori; ikinci grup (rehberliğin ilkeleri) ise 2 farklı
kavramsal kategoriden oluşmaktadır. Üçüncü grup ise 1 kategoriden oluşmaktadır
Birinci grupta (rehberliğin işlevleri) yer alan kavramsal kategorilerde yer
alan ve katılımcılar tarafından en fazla ifade edilen metafor sayısına göre sırasıyla “iyileştirici
işlev”, “uyum sağlayıcı işlev”,
“önleyici işlev” son olarak “yöneltici işlev” oluşturmaktadır. İkinci grupta
(rehberliğin ilkeleri) yer alan kavramsal kategorilerde yer alan ve
katılımcılar tarafından en fazla ifade edilen
metafor sayısına göre sırasıyla “güvenilirlik ilkesi” ve “geliştirici ilkesi” oluşturmaktadır.