7. Sınıf Öğrencilerinin Fen ve Teknoloji Dersine Yönelik Tutumları İle Ders Başarıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi


Elal H., Tetik S., Üce M.

Uluslararası Katılımlı Yükseköğretimde Eğitim Araştırmaları ve Uygulamaları Kongresi, İstanbul, Türkiye, 19 - 20 Mayıs 2017, ss.68

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.68
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

7. Sınıf Öğrencilerinin Fen ve Teknoloji Dersine Yönelik Tutumları ile Ders Başarıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi 

Hilal ELAL1, Sevgi TETİK2, Musa ÜCE3 

Özet 

Günümüzde ekonomik, sosyal, bilimsel ve teknolojik açıdan giderek artan hızda gelişmeler yaşanmaktadır. Bu gelişmenin önümüzdeki yıllarda daha da artan ivmeyle devam edeceğini varsaydığımızda bu durumun bilimsel ve teknolojik açıdan daha birçok değişim doğuracağı sonucu ortaya çıkmaktadır. Bu durum dikkate alındığında özellikle teknolojik ve bilimsel değişimler karşısında etkinliğimizi koruyabilmek ve arttırabilmek adına gerekli bilgi, beceri ve donanıma sahip bireyler yetiştirmek gerekir. Teknolojik gelişmeleri algılayıp yorumlayabilen birey yetiştirmek ise Fen ve teknoloji dersiyle mümkün olmaktadır. Öğrencilerin çevreleri ve dünya ile yakından ilgilenen, veri toplayabilen, deney ve gözlem yapabilen, analiz yeteneği olan, merak olgusu gelişmiş, edindikleri bilgileri söz ve yazıya dökebilen, bu bilgileri başkalarıyla iletişim kurarak tartışabilen, donanımlı bireyler olarak yetiştirilmeleri konusundaki eğilimleri ancak Fen ve Teknoloji dersine pozitif bakabilmeleri sonucunda mümkün olacaktır. Bu amaçla bu araştırmada ilköğretim 7. Sınıf öğrencilerinin Fen ve Teknoloji dersine yönelik tutumlarına ve ders başarılarına cinsiyet, okul türü (özel ve devlet okulu ) etkisi incelenmiştir. 

Araştırma İstanbul ili Anadolu yakasında bulunan özel ve devlet okulları içerisinde random olarak seçilen 6 ilköğretim okulunda öğrenim gören toplam 360 öğrenci ile yapılmıştır. Araştırma için kullanılacak veriler Fen ve Teknoloji dersi tutum ölçeği ve açık uçlu sorulardan oluşan bir anket ile toplanmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre özel okulda öğrenim gören 7. Sınıf öğrencilerinin derse yönelik tutumları devlet okulu öğrencilerine göre anlamlı farklılık göstermemektedir. İlköğretim 7. sınıf öğrencilerin derse yönelik tutumları cinsiyete göre anlamlı farklılık göstermemektedir. Öğrencilerin Fen ve Teknoloji dersine yönelik tutumları ile ders başarıları arasında pozitif yönlü bir ilişki tespit edilmiştir. Elde edilen veriler ışığında önerilerde bulunulmuştur. Öğrencilerin Fen ve Teknoloji dersine yönelik olumlu tutumlarını artırmada öğretmenlerin etkisi çok önemlidir. Öğretmen öğrencilerin bireysel farklılıklarını dikkate alarak dersi planlayıp uygulamalıdır. Öğretmenin sınıfta demokratik bir tutum sergileyip ve rahat bir ortam oluşturarak kendini sevdirmesi, öğrencilerin dersi de sevmesini sağlayacaktır. Öğrencilerin derse yönelik olumu tutum geliştirmesinde okulun fiziki ortamı da önem taşımaktadır. Okulların Fen ve Teknoloji laboratuvarları düzenli ve donanımlı hale getirilmeli, etkili bir biçimde kullanılmalıdır. Basın ve yayın organları ve internet de Fen’ e yönelik olumlu tutum geliştirmede etkili olabilmektedir. Öğrenciler seviyelerine uygun belgeselleri ve bilim programlarını ilgi duyarak izlemektedirler. Bu tür yayınlar ve faydalı internet siteleri öğrencilere tanıtılmalı ve sayıları artırılmalıdır.