Journal Of The Near East Unıversıty Islamıc Research Center, cilt.5, sa.2, ss.233-280, 2019 (Hakemli Dergi)
Tecvid ilmi, Kur’an-ı Kerîm’i okurken harflerin düzgün bir
şekilde telaffuz edilmesini sağlamayı amaçlamaktadır. Bu hedefi gerçekleştirmek
üzere harfler, mahreçleri ve sıfatları itibariyle incelemeye tabi tutulmuştur.
Harflerin sıfatlarının teorik öğretiminin yanı sıra uygulamalı eğitim bu sahada
önem arz etmektedir. Aksi takdirde Kur’ân tilâveti esnasında harflerin
sıfatları bilgisi tek başına yeterli olmamaktadır. Bu nedenle kıraat ve tecvid
âlimleri eserlerinde ele aldıkları konuların uygulamalarının mutlaka bir
hocadan (fem-i muhsin) talim edilmesi gerektiğini sık sık vurgulamışlardır.
Zira kitaplardan öğrenilen bilgilerin Kur’ân tilâvetinde hem pratik olarak
kullanılması hem de bunların doğru uygulamalarının mutlaka bir fem-i muhsinden
öğrenilmesi gerekmektedir.
Sıfatlar konusunun pratiğinin, harflerin doğru telaffuzu
konusunda öğrenciler meleke kazanana kadar dersin hocası tarafından
yaptırılması, bu eğitimde takip edilen önemli bir yöntemdir. Bu doğrultuda
Kur’ân öğretiminde görsel materyallerden istifade edilmesinin, mezkûr eğitime
önemli katkı sağladığı gözlemlenmektedir. Sınıfta çalışılacak sûrelerin veya
ayetlerin, harflerin zıt sıfatlarına göre renklendirilip toplu/koro okuma
esnasında tahtaya yansıtılarak okunmasının, Kur’ân eğitimini kolaylaştırdığı
müşahede edilmektedir. Makalede, önce Kur’ân tilâvetine katkısı bağlamında
harflerin zıt sıfatları anlatılacak, ardından Kur’ân eğitiminde
kullanılabilecek yeni bir metot önerisi seçilen birkaç sûre üzerinden
sunulacaktır.
Exploiting the
Characteristics of the Letters by Colouring the Letters in Teaching the
Qur’anic Recitation: an Offer a Method in the Sample of Characteristics that
Have Opposites
Tajweed
aims to ensure that the letters are pronounced correctly during the Qur’anic
recitation. The letters are examined in terms of their origins and
characteristics to ensure this aim. It is important for recitation of the
Qur’an practicing characteristics of the letters in the Qur’anic classes,
otherwise just knowledge of characteristics is not beneficial during the Our’an
recitation. Hence scholars of tajweed and qiraat emphasize in their books that
the themes of tajweed and qiraat should be learnt from an accomplished teacher.
It is necessary both to apply knowledge that are gained from books in Qur’an
recitation and to learn its practice from an accomplished teacher.
It
is an applied method to continue to be practiced characteristics by teacher
until students gain proficiency in correct pronunciation of the letters. It is
known that using visual material in teaching the Qur’anic recitation helps
students. It is observed that colouring the letters of chapters or verses which
will be studied at the class by choral recitation according to their
characteristics and studying them on smart board makes this education easy. In
this article firstly it is studied characteristics that have opposites in the
basis of their contribution to Qur’anic recitation, and afterwards the new
offer of method that can be used in the Qur’anic classes is explained through a
couple of verses which were chosen from the Qur’an.