8th International Social Sciences Congress, Diyarbakır, Türkiye, 25 - 26 Aralık 2021, ss.106-120
“Metaverse” kavramı son yıllarda oranı gittikçe artan bir şekilde başta iş dünyasında olmak
üzere toplumun gündemine gelmekte ve tartışılmaktadır. İş dünyasında hakim olan görüş dijital
dünya ile fiziksel dünyayı buluşturacak olan bu teknolojinin önümüzdeki 5 ila 10 yıl içerisinde
son on yılda popülerleşen sosyal medya platformlarının gerçekleştirdiğine benzer ve fakat daha
şiddetli ve etkili bir şekilde toplumu, bireylerin iletişimini ve iş yaşamını değiştirip
dönüştüreceği yönündedir. Bu çalışmada toplumun bu yönde geliştirilen teknolojilere olan
tutum ve algısının tespit edilmesi hedeflenmiştir. Yakın geçmişten günümüze gerçekleşen
teknolojik gelişmeler, toplum, birey ve iş dünyası üzerindeki etkileri ve kısa vadede
gerçekleşeceği öngörülen gelişmeler özetlenmiştir. Toplumun bu gelişmelere karşı tutum ve
algısının tespiti için araştırma yapılmış, araştırmada 212 kişiden veri toplanmıştır. Araştırmada
kullanılan anket sorularının faktör analizi raporlanmıştır. Bu analiz sonucunda katılımcılara
sorulan soruların dört ana faktörü açıkladığı tespit edilmiştir. Bu faktörler “Dijital Platformların
Pratik Kullanımına Yönelik Tutum”, “Sanal Gerçeklik Uygulamalarına Yönelik Tutum”,
“Teknolojinin Beşerî İlişkiler ve Ruhsal ve Fiziksel Sağlık Üzerine Etkilerine İlişkin Algı” ve
“Teknolojinin Toplum ve Dünya Üzerine Etki Potansiyeline Yönelik Algı” olarak
isimlendirilmiştir. Teknolojinin beşerî ilişkiler ve ruhsal ve fiziksel sağlık üzerine etkilerine
ilişkin algının olumsuz yönde olduğu, diğer üç faktöre ait algı ve tutumların ise olumlu yönde
olduğu tespit edilmiştir. Tespit edilen bu dört faktörde ön plana çıkan sorular faktör yükleri
kullanılarak tespit edilmiş, analiz edilip yorumlanmıştır. Çalışmada ayrıca kadın-erkek,
metaverse kavramını bilen-bilmeyen ve video oyunları oynayan-oynamayan katılımcılar
arasında faklı boyutlarda anlamlı tutum ve algı farklılıkları tespit edilmiştir.