Metaverse: Toplumsal Algı ve Tutum


Erden A.

8th International Social Sciences Congress, Diyarbakır, Türkiye, 25 - 26 Aralık 2021, ss.106-120

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Diyarbakır
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.106-120
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

“Metaverse” kavramı son yıllarda oranı gittikçe artan bir şekilde başta iş dünyasında olmak üzere toplumun gündemine gelmekte ve tartışılmaktadır. İş dünyasında hakim olan görüş dijital dünya ile fiziksel dünyayı buluşturacak olan bu teknolojinin önümüzdeki 5 ila 10 yıl içerisinde son on yılda popülerleşen sosyal medya platformlarının gerçekleştirdiğine benzer ve fakat daha şiddetli ve etkili bir şekilde toplumu, bireylerin iletişimini ve iş yaşamını değiştirip dönüştüreceği yönündedir. Bu çalışmada toplumun bu yönde geliştirilen teknolojilere olan tutum ve algısının tespit edilmesi hedeflenmiştir. Yakın geçmişten günümüze gerçekleşen teknolojik gelişmeler, toplum, birey ve iş dünyası üzerindeki etkileri ve kısa vadede gerçekleşeceği öngörülen gelişmeler özetlenmiştir. Toplumun bu gelişmelere karşı tutum ve algısının tespiti için araştırma yapılmış, araştırmada 212 kişiden veri toplanmıştır. Araştırmada kullanılan anket sorularının faktör analizi raporlanmıştır. Bu analiz sonucunda katılımcılara sorulan soruların dört ana faktörü açıkladığı tespit edilmiştir. Bu faktörler “Dijital Platformların Pratik Kullanımına Yönelik Tutum”, “Sanal Gerçeklik Uygulamalarına Yönelik Tutum”, “Teknolojinin Beşerî İlişkiler ve Ruhsal ve Fiziksel Sağlık Üzerine Etkilerine İlişkin Algı” ve “Teknolojinin Toplum ve Dünya Üzerine Etki Potansiyeline Yönelik Algı” olarak isimlendirilmiştir. Teknolojinin beşerî ilişkiler ve ruhsal ve fiziksel sağlık üzerine etkilerine ilişkin algının olumsuz yönde olduğu, diğer üç faktöre ait algı ve tutumların ise olumlu yönde olduğu tespit edilmiştir. Tespit edilen bu dört faktörde ön plana çıkan sorular faktör yükleri kullanılarak tespit edilmiş, analiz edilip yorumlanmıştır. Çalışmada ayrıca kadın-erkek, metaverse kavramını bilen-bilmeyen ve video oyunları oynayan-oynamayan katılımcılar arasında faklı boyutlarda anlamlı tutum ve algı farklılıkları tespit edilmiştir.