Beslenme ile İlgili Bölümlerde Eğitim Gören Üniversite Öğrencilerinin Sürdürülebilir Beslenme Hakkındaki Bilgi ve Tutumları


AKTAÇ Ş., FERELİ S., KARTAL S. N., SARITAŞ B. E.

Beslenme ile İlgili Bölümlerde Eğitim Gören Üniversite Öğrencilerinin Sürdürülebilir Beslenme Hakkındaki Bilgi ve Tutumları, 01 Ocak 2022, cilt.13, ss.46-54 identifier

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Cilt numarası: 13
  • Sayfa Sayıları: ss.46-54
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Amaç: Beslenme ile ilgili bölümlerde öğrenim gören lisans öğrencilerinin sürdürülebilir beslenmeye ilişkin bilgi ve tutumlarını değerlendirmek ve bölümler arasındaki farklılıkları belirlemektir Gereç ve Yöntem: Araştırmanın evrenini beslenme ve diyetetik, gastronomi ve mutfak sanatları, gıda mühendisliği ve turizm işletmeciliği bölümlerinde okuyan öğrenciler oluşturmuştur. Araştırma, Aralık 2020-Mayıs 2021 tarihleri arasında online anket dolduran 688 gönüllü öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Etik kurul onayı Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Girişimsel Olmayan Klinik Araştırmalar Etik Kurulu’ndan 26.11.2020/76 numarası ile alınmıştır. Bulgular: Sürdürülebilir beslenme hakkında bilgi sahibi olan öğrencilerin oranı en yüksek (%90,2) beslenme ve diyetetik bölümünde, en düşük ise turizm işletmeciliği (%49,1) bölümündedir. Alışveriş öncesi liste yapma en çok gastronomi ve mutfak sanatları öğrencileri tarafından (%60,7) bildirilmiş ve bölümler arasında anlamlı farklılık bulunmuştur (p<0,05). Gıda mühendisliği öğrencilerinin gıda etiketlerini, üretim yeri ve yöntemini, kalite belgesini en çok inceleyen ve gıda israfından en çok kaçınan grubu oluşturduğu belirlenmiştir (p<0,05). Sonuç: Beslenme ve diyetetik öğrencilerinin besin değeri ve diyet modelleri hakkında daha fazla bilgiye sahip oldukları, gıda mühendisliği öğrencilerinin gıdaların üretim süreçleri ve içerikleriyle ilgilendikleri, gastronomi ve mutfak sanatları öğrencilerinin yemek hazırlama süreçlerinde daha aktif ve yeni tatlara daha açık oldukları belirlenmiştir. Bu durum öğrencilerin sürdürülebilir beslenme ile ilgili tutumlarının öğrenim gördükleri alanlarla uyumlu olduğunu ve kendi alanlarıyla ilgili konulara yönelik farkındalıklarının yüksek olduğunu göstermiştir.
Objective: To evaluate the knowledge and attitudes of undergraduate students studying in nutrition-related departments concerning sustainable nutrition and determine the differences between the departments. Material and Methods: The study population consisted of students studying in the departments of nutrition and dietetics, gastronomy and culinary arts, food engineering, and tourism management. The study was conducted with 688 volunteer students who completed an online questionnaire between December 2020 and May 2021. The approval of the ethics committee was obtained from the Non-Invasive Clinical Research Ethics Committee of Marmara University Faculty of Health Sciences with the number of 26.11.2020/76. Results: The highest rate of students who know about sustainable nutrition was in the department of nutrition and dietetics (90.2%), and the lowest was in tourism management (49.1%). Making lists before shopping was mostly stated by the gastronomy and culinary arts students (60.7%), and a significant difference was found between the departments (p<0.05). It was determined that the food engineering students constituted the group that most examined food labels, production place and method, and quality certificate, and avoided food waste (p<0.05). Conclusion: It was determined that the nutrition and dietetics students had more knowledge about nutritional value and diet models, food engineering students were interested in production processes and contents of foods, and gastronomy and culinary arts students were more active in food preparation processes and more open to new tastes. This shows that the sustainable nutrition-related attitudes of the students were in agreement with the fields in which they were studying, and their awareness of topics related to their own fields was high.