İmam Hatip Lisesi Öğrencilerinin Okula Aidiyet Düzeylerinin İncelenmesi


Creative Commons License

Adak M. F.

İlahiyat Bilimleri Lisansüstü Öğrenci Sempozyumu, 20 Aralık 2024, ss.120-121, (Özet Bildiri)

Özet

Okula aidiyet, öğrencinin hem akademik başarısı hem de içerisinde bulunduğu gelişim dönemi açısından önemli bir faktördür. Öğrenciler için bu kadar önemli bir noktada bulunan okula aidiyet ile ilgili akademik çalışmalara ve bu çalışmaların sonuçları ışığında eğitimin sahası olan okullarda aidiyet geliştirici çalışmalara ihtiyaç duyulmaktadır. Bu ihtiyaca binaen çalışmamız yüz yılı aşkın bir geçmişe sahip olan imam hatip lisesi öğrencilerinin okula aidiyet düzeylerini çeşitli değişkenler ışığında incelemektedir. Araştırmanın amacı köklü bir geçmişe sahip olan imam hatip liselerinin öğrencilerinin okula aidiyet düzeylerini ortaya koymak ve çeşitli değişkenlerin okula aidiyet üzerindeki etkisini belirlemektir. İmam hatip lisesi öğrencilerinin okula aidiyet düzeylerinin belirlenmesi bu okullarla ilgili geliştirilecek politikalara rehberlik edebilecek olması bakımından önemlidir. İmam Hatip Liseleri ile ilgili okula aidiyet çalışmalarına literatürde rastlansa da İstanbul örneklemiyle çalışan bir araştırmaya rastlanmamıştır. Aynı zamanda seçilen değişkenlerden mezun olunan ortaokul türü değişkeni, 2012-2013 itibariyle tekrar eğitim-öğretime başlayan İmam Hatip Ortaokullarından mezun olan öğrencilerden İmam Hatip Lisesinde okumayı tercih edenlerin okula aidiyet bağlamında diğer ortaokullardan mezun olan öğrencilere kıyasla temayüz edip edemediğini incelemesi bakımından özgündür. Geniş bir örneklem grubuyla ve maksimum çeşitlilik gözetilerek farklı geçmiş, sosyoekonomi ve başarı düzeyleri bakımından birbirlerinden ayrışan 10 İmam Hatip Lisesinden 1041 öğrenciyle yapılmış olan bu çalışma literatürdeki çalışmalarla birlikte sahadaki durumun bütünlüklü bir şekilde incelenebilmesini sağlayacaktır. Örneklem seçim yöntemi olarak orantısız tabakalı örnekleme yöntemi, araştırma yöntemi olarak ise nicel desen esas alınmış, kesitsel tarama ve ilişkisel tarama modelleri kullanılmıştır. Öğrencilerin okula aidiyet düzeyleri Psikolojik Okula Aidiyet Ölçeği (PSSM) ile belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın yapılabilmesi için gerekli olan uygulama izni İstanbul Valiliği İl Milli Eğitim Müdürlüğünün 18/05/2022 tarih, E-59090411-20-49925409 sayılı Anket ve Araştırma İzni (Muhammet Fatih Adak) konulu resmi yazısıyla verilmiştir. Çalışmada değişken olarak kullanılan unsurlar cinsiyet, sınıf düzeyi, okul, mezun olunan ortaokul türü, okulu tercih nedeni, okul döneminde kalınan yer ve aile gelir düzeyidir. Bu değişkenlerin okula aidiyet üzerinde etkisi olup olmadığının araştırıldığı testlerde cinsiyet, sınıf düzeyi, okul, okulu tercih nedeni ve okul döneminde kalınan yer değişkenlerinin etkili olduğu görülürken mezun olunan ortaokul türünün okula aidiyet üzerinde etkili olmadığı tespit edilmiştir. Aynı zamanda aile gelir durumu ile okula aidiyet düzeyi arasında bir ilişki bulunamamıştır.