İnovasyon Performansının Rekabet Gücü, Firma Performansı ve İhracat Performansı Üzerindeki Etkisi: Birleşme ve Satın Alma İşlemleri Üzerine Bir Araştırma


Creative Commons License

Erdil T. S., Aydoğan S., Ayar B.

Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, cilt.40, ss.137-166, 2018 (Hakemli Dergi)

Özet

Teknolojik ilerlemeler, yerel pazarların bütünleşerek küresel bir pazar haline gelmesi, tüketici ihtiyaç ve isteklerindeki değişiklikler gibi çeşitli faktörler, işletmeleri çeşitli şekillerde rakiplerinin önüne geçmelerini sağlayacak yöntemler bulmaya yönlendirmiştir. Bu arayış sonucunda edinilen bilgi birikimi ve uygulamalar işletme düzeyinde rakiplerden farklılaşarak daha başarılı bir performans sergilemeye katkı sağladığı sürece genel bir ifade ile rekabet gücü olarak ifade edilebilir. İşletmelerin rekabet gücü elde edebilmesi için çeşitli yöntemler mevcuttur. Bu çalışma özelinde işletmelerin inovasyon eğilimleri ve gerçekleştirdikleri birleşme ve satın alma işlemleri birer rekabet avantajı elde etme aracı olarak değerlendirilmiştir. Bu doğrultuda Türkiye’de gerçekleştirilen birleşme ve satın alma işlemlerinin genel olarak yapıları ortaya konulmaya çalışılmış ve işletmelerin inovasyon performanslarının firma performansı, ihracat performansı ve rekabet gücü üzerindeki etkisi incelenmiştir. Elde edilen bulgulara göre birleşme ve satın alma işlemi gerçekleştirmiş işletmelerin inovasyon performansı firma performansı, ihracat performansı ve rekabet gücü üzerinde olumlu bir etkiye sahip olduğu tespit edilmiştir.

Various factors such as technological advances, the integration process of local markets which have been created an integrated global market, the changes which have been observed at consumer needs and wants have been led firms to find new ways in order to forestall its competitors. The fund of knowledge and applications derived from this seeking process can be named as competitiveness as long as contribute to perform better performance via differentiating from competitors at the firm level. Several methods have been used to gain competitiveness up to now. Particularly, innovation tendency of firms and merger and acquisition transactions have been evaluated as means to acquire competitiveness in this work. In this direction, this study tried to reveal the structure of merger and acquisition transactions which were performed in Turkey and the effect of innovation tendency which performed merger and acquisition transactions on firm performance, export performance and competitiveness. The findings showed that the innovation performance of firms which carried out merger and acquisition have positive effect on firm performance, export performance and competitiveness.