Bu çalışmada, kaynaştırma eğitimine devam eden I. ve II. kademede öğrenim gören özel gereksinimli öğrencilerin okul ortamlarında maruz kaldıkları zorba davranışları belirleyecek Öğretmen Formu ölçme aracının geliştirilmesi amaçlanmıştır. Ölçme aracı “Özel Gereksinimli Öğrencilere Yönelik Akran Zorbalığı Ölçeği: Öğretmen Formu” olarak adlandırılmıştır. Araştırmanın katılımcıları İstanbul’da Millî Eğitim Bakanlığına bağlı ve kaynaştırma öğrencisi olan okullarında görevli 668 öğretmen-den oluşmaktadır. Araştırmanın verilerinin analizinde SPSS 22.00 ve AMOS paket programları kullanılmıştır. Elde edilen verilerle yapı geçerliliği için açımlayıcı faktör analizi ve doğrulayıcı faktör analizi kullanılarak ölçüt geçerliliği analiz edilmiştir. Açımlayıcı faktör analizi sonuçlarına göre Özel Gereksinimli Öğrencilere Yönelik Akran Zorbalığı Ölçeği: Öğretmen Formu iki faktörlü yapı göstermiştir. Doğru-layıcı faktör analizi sonucunda, ölçekteki 2 faktörün aynı yapı içerisinde olduğu belirlenmiş ve ölçeğin faktör yapısı doğrulanmıştır. Beşli derecelendirilen ölçek maddelerinin ayırt ediciliğini belirlemek için ise madde-toplam puan korelasyonları hesaplanmış, üst %27’lik grup ve alt %27’lik grubun madde puanları arasındaki fark bağımsız grup t Testi ile incelenmiştir. Elde edilen sonuçlar, ölçek maddelerinin ayırıcılığının yeterli düzeyde olduğunu göstermiştir. Güvenilirliğin 0.950 ile 0.971 arasında değiştiği belirlenmiştir. Elde edilen sonuçlar, 28 maddelik 2 faktörlü (doğ-rudan ve dolaylı zorbalık) Özel Gereksinimli Öğrencilere Yönelik Akran Zorbalığı Ölçeği: Öğretmen Formu’nun geçerli ve güvenilir sonuçlar verdiğine ilişkin kanıtlar sunmuştur.
In this study, the aim was to develop a measurement tool, termed as the “Peer Bullying Scale for Special Needs Students: Teacher Form” to ascertain the instances of bullying experienced by special needs stu-dents enrolled in inclusive education at the primary and secondary lev-els. The participants consists 668 teachers serving in schools affiliated with the Ministry of National Education in Istanbul, where inclusive education was provided. The collected data were analyzed using SPSS 22.00 and AMOS software packages. Exploratory Factor Analysis and Confirmatory Factor Analysis were used to assess criterion validity through factor structure of the scale. According to the results of the Exploratory Factor Analysis, the Peer Bullying Scale for Special Needs Students: Teacher Form demonstrated a two-factor structure. The Confirmatory Factor Analysis confirmed that the two factors in the scale were part of the same underlying structure. To determine the discriminative power of the scale items, item-total score correlations were calculated, and the differences between the upper 27% and lower 27% groups in item scores were examined using independent group t-tests. The findings indicated that the items of the scale exhibited suf-ficient discriminative ability. The reliability coefficients were found to range between 0.950 and 0.971. The obtained results provided evi-dence that the 28-item, two-factor (direct and indirect bullying) Peer Bullying Scale for Special Needs Students: Teacher Form yielded val-id and reliable outcomes.