Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, cilt.9, sa.3, ss.573-580, 2019 (Hakemli Dergi)
Araştırmanın amacı, yükseköğretimdeki engelsiz öğrencilerin fiziksel engelli öğrencilere ilişkin bakış açılarını incelemektir. Bu temel
amaç doğrultusunda araştırma, tarama modeli ile yürütülmüştür. Araştırmanın evrenini 2015-16 eğitim-öğretim yılında Marmara
Üniversitesinde öğrenim gören engelsiz öğrenciler, örneklemini ise bu evrenden tesadüfi örnekleme yöntemi ile seçilmiş 661 engelsiz
öğrenci oluşturmuştur. Bu öğrencilerden 423’ü kadın, 238’i ise erkektir. Veriler, çoktan seçmeli yedi soru ile 25 ifadeden oluşan anket
formuyla toplanmıştır. 25 ifadeden oluşan ankete verilen cevaplamalarda kesinlikle katılmıyorum, katılmıyorum, katılıyorum ve kesinlikle
katılıyorum olmak üzere dörtlü Likert tipi skala kullanılmıştır. Verilerin analizinde ankette yer alan her bir ifadeye ilişkin yüzde ve frekans
değerleri verilmiştir. Elde edilen bulgular genel olarak değerlendirildiğinde; araştırmaya katılan engelsiz öğrencilerin engelliliğe karşı
duyarlı olmadıkları, engellilikle ilgili bir rehberlik hizmeti almaya istek duymadıkları, buna karşılık engelliliğe ilişkin bakış açılarına yönelik
sorulara verdikleri yanıtlarda çoğunlukla olumlu ifadelere katıldıkları sonuçlarına ulaşılmıştır. Bu sonuçlarla ilgili olarak yükseköğretimde
duyarlılığı artırmak için engelli birimlerinin daha işlevsel hale getirilmesi, her fakültede konuyla ilgili zorunlu dersler konulması, özellikle
Topluma Hizmet Uygulamaları derslerinde bir öğrencinin bir dönemde en az konuyla ilgili bir ya da iki sempozyum, kulüp, dernek, çalıştay,
proje vb. faaliyetlere katılması, sivil toplum kuruluşlarında gönüllü çalışmalar yapmalarının sağlanmasının engelliliğe ilişkin bilgilenmeyi
sağlayacağı düşünülmektedir
The purpose of the research is to examine non-handicapped students’ points of view towards physically disabled students in higher
education. For this purpose, the study was conducted with a survey model. The population of the research consists of non-handicapped
students who study at Marmara University in the 2015-16 academic year, while the sample consists of 661 non-handicapped students
with the random sampling method. 423 of these students were female, and 238 were male. The answers given to the questionnaire consists
of seven multiple-choice questions and 25 statements. In the answers given to the questionnaire, 4-point Likert was used as “strongly
disagree, disagree, agree and strongly agree”. In the analysis of the data, the percentage and frequency values for each statement in the
questionnaire were given. The results show that abled students do not have enough awareness about being disabled, did not want to
receive guidance services about the disability, whereas they responded mostly to positive expressions in their responses to questions about
disability perspectives. In order to increase disability awareness in higher education, disabled student units should be more functional
in each of the faculties and putting compulsory courses about disability in each faculty can have a positive effect. In addition, especially
in the Community Service Practices courses, students may attend one or two symposiums, clubs, associations, workshops, projects, etc.
about the problems of disabled students. It is thought that participation in these activities and providing volunteer activities in nongovernmental organizations will provide awareness about disability.