Farklı Ülkelerin Sosyal Bilgiler ve Fen Bilimleri Programlarında Afet Eğitiminin Yeri: Karşılaştırmalı Bir Çalışma


Çalışkan H.

VI. ULUSLARARASI COĞRAFYA EĞİTİMİ KONGRESİ (UCEK/ICGE-6), İstanbul, Türkiye, 19 Eylül - 22 Aralık 2024, ss.95-96, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.95-96
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Afet toplumda maddi ve manevi kayıplara yol açabilen, hayatın olağan akışını sekteye uğratan doğa veya insan kökenli olaylar olarak tanımlanmaktadır. Bir olayın afet olarak değerlendirilebilmesi için insan üzerinde doğrudan ya da dolaylı olarak bir etkiye sahip olması beklenmektedir. Dolayısıyla doğal ya da insan kökenli olayların afet sonucu doğurması ya da bu sonucun birey ve toplum üzerindeki etkisi alınan önlemler ve eğitimlerle birlikte en aza indirilebilmektedir. Dünya üzerinde afetlerin dağılışı bulunulan coğrafyaya göre farklılık göstermekle birlikte farklı coğrafyalarda benzer afet türleri de görülebilmektedir. Ancak farklı coğrafyalarda görülen benzer büyüklükteki afetlerin şiddeti ve ortaya çıkardığı hasarlar ülkelerin gelişmişlik düzeyine, afetler konusunda daha önceden aldığı tedbirlere ve afete hazır olma durumlarına göre ciddi farklılıklar gösterebilmektedir. Türkiye’de yakın geçmişte yaşanan deprem, sel ve çığ gibi doğal afetlerde binlerce insan yaşamını yitirirken binlerce insan da aldığı maddi ve manevi hasarlardan dolayı hayatını eski konforunda sürdürememektedir. Bu gibi olaylar neticesinde afetlere karşı direnç konusunda neden yetersiz olunduğu konusu çoğu zaman afet eğitimindeki yetersizliklere bağlanmaktadır. Okullar dünyada toplumsal değişim ve dönüşümün temel lokomotifi olarak görülmektedir. Dolayısıyla toplumların da afetlere topyekûn bir şekilde hazırlanması büyük oranda örgün ve yaygın eğitim öğretim faaliyetleriyle gerçekleştirilmeye çalışılmaktadır. Dünyada afet eğitimi faaliyetleri bazı ülkelerde sosyal bilgiler/bilimler dersleri çatısı altında yürütülürken bazı ülkelerde de fen bilimleri dersleri çatısı altında yürütülmektedir. Japonya’da afet eğitimi tarihsel süreç içerisinde zaman zaman sosyal bilgiler zaman zaman da fen bilimleri çatısı altında verilmeye çalışılmıştır. Bu süreç ABD ve Türkiye’de daha çok sosyal bilgiler dersleri ile yürütülmektedir. Bu çalışmayla; Japonya, ABD ve Türkiye’de sosyal bilgiler ve/veya fen bilimleri dersleri kapsamında öğrencilere verilmeye çalışılan afet kazanımlarının içeriği tespit edilip karşılaştırılmaya ve ülkelerin afet kapasiteleri ile olan ilişkileri ortaya koyulmaya çalışılacaktır. Bu çalışma, araştırma sorularına derinlemesine veri elde etmeye yönelik yöntem bilim esaslarından biri olarak kabul edilen nitel araştırma yöntemine göre tasarlanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak doküman incelemesi yöntemi kullanılacak olup elde edilen veriler betimsel analize tabi tutulacaktır.