Diş hekimliği öğrencilerinin dental market ürünleri hakkındaki bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi


Şen Yavuz B., Kanberoğlu E., Tanboğa İ.

Selcuk Dental Journal, cilt.8, sa.1, ss.101-105, 2021 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 8 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2021
  • Doi Numarası: 10.15311/selcukdentj.660379
  • Dergi Adı: Selcuk Dental Journal
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.101-105
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet


 Amaç: Araştırmada Marmara Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi’nde öğrenim gören diş hekimi adaylarının güncel dental market ürünleri hakkındaki bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. 

Gereç ve Yöntemler: Kesitsel tipteki araştırma, Marmara Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi’nde öğrenim gören birinci ve beşinci sınıf öğrencilerinden oluşan toplam 140 öğrenciye uygulanmıştır. Veri toplama araçları olarak bilgilendirme formu, onam formu ve anket formu kullanılmıştır. Toplamda 26 sorudan oluşan anket formu; demografik bilgileri içeren bölüm, öğrencilerin lisans eğitiminde dental market ürünleri ile ilgili aldıkları eğitimle ilgili bilgileri içeren bölüm, ürünlerle ilgili bilgi sorularını içeren bölüm olmak üzere 3 ana bölümden oluşmaktadır. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı veriler yüzdelik, aritmetik ortalama olarak verilmiştir. Verilerin istatistiksel analizleri MedCalc 18.11.3 versiyon paket programı kullanılarak yapılmıştır, p<0.05 anlamlı olarak kabul edilmiştir. Kategorik değişkenlerin karşılaştırılması için Ki-kare testi kullanılmıştır. 

Bulgular: Araştırmaya katılan 140 öğrencinin 60’ı (37 kadın, 23 erkek) birinci sınıf, 80’i (51 kadın, 29 erkek) beşinci sınıf öğrencisidir. Son sınıf öğrencilerinin %72’si lisans eğitimlerinde ağız ve diş sağlığı ürünleri hakkında eğitim aldıklarını belirtmiştir. Birinci sınıf öğrencilerinin en az doğru yanıt verdiği soru fluorun etkinliğini (%3) ölçen soru iken, beşinci sınıf öğrencilerinin en az doğru yanıt verdiği soru biberon kullanımı (%12,5) hakkındaki sorudur. Bilgi sorularının neredeyse tamamında beşinci sınıf öğrencilerinin verdiği doğru yanıtlar daha fazladır. Fakat ideal biberon yapısı hakkında birinci sınıf öğrencilerinin daha fazla bilgiye sahip olduğu görülmektedir. 

Sonuç: Diş hekimliği eğiminin son yılında dahi öğrencilerin dental market ürünleri konusundaki bilgi düzeyinin yetersiz olduğu görülmektedir. Sürekli eğitim kursları eğitimdeki eksiklikler ve belirsizlikleri çözülmesine yardımcı olabilir.