SILK ROAD 3. International Scientific Research Congress, Samarqand, Özbekistan, 6 - 08 Mart 2024, ss.98-99, (Özet Bildiri)
Çocukların ve gençlerin eğitimi, bir ülkenin geleceğini şekillendiren temel unsurlardan biri olup
bu bağlamda görsel iletişim ve televizyon giderek önem kazanmaktadır. Görsel iletişim araçları
ve televizyon, çocukların büyümesinde ve eğitiminde önemli bir role sahiptir. Özellikle 21.
yüzyılda, görsel iletişim ve eğitimin önemi artmakta ve birçok ülkede medya kültürünün bir
parçası olarak kabul edilmektedir. Bu yayınlar, aynı zamanda eğitici işlevi olan pedagojik bir
olgudur. Çocuk televizyonculuğu da bazı ülkelerde popülerlik kazanan ve çocuklar için yeni bir
eğitim modeli olan bir medya alanıdır. Çocukların meslek eğitiminde de önemli bir role sahiptir.
Bu alanda, çocuklar tarafından hazırlanan televizyon programları, çocukların ve gençlerin iç
dünyasını yansıtan ilgi çelici materyallerdir. Televizyon yayın merkezleri, çocukların yaratıcı
yeteneklerini geliştirebilecekleri bir platform sağlayabilir. Çocuk televizyonculuğu, genel medya
sisteminden bağımsız bir model oluşturmayı amaçlamaktadır. Aynı zamanda çocukların dünya
görüşünü genişletmek, kalıplaşmış yargıları kırmak ve farklı fikirlere erişimlerini sağlamak gibi
olumlu etkileri de vardır.
Bu çalışma, çocukların içerik üreticisi olarak yapımdan yayına kadar tüm süreçlerde yer aldığı
Rusya'daki çocuk televizyonunu Türkiye'deki durumla karşılaştırmaktadır. İncelenen Rus çocuk
televizyonu, ulusal televizyon geleneklerine geri dönmüş ve çocukların program yapma
becerilerini geliştirmelerine olanak tanımıştır. Rusya'da çocuk televizyonculuğunda çocuklar
genellikle programların üreticisi ve sunucusu konumundadır. Türkiye'de ise çocuk televizyon
programlarında genellikle yetişkinler tarafından hazırlanan eğitici içerikler sunulmaktadır.
Çocuk televizyonculuğu ve medya eğitimi, çocukların medya içeriklerini eleştirel bir şekilde
anlamalarına, bilinçli seçimler yapmalarına ve medyayı eğitim amaçları için kullanma
becerilerini geliştirmelerine yardımcı olabilir. Çocuk televizyonculuğu, çocukların medya
alanında aktif bir rol oynamalarına ve toplumsal katılımlarını artırmalarına olanak sağlamaktadır.
Bu, çocukların kendilerini ifade etme özgürlüklerini ve sosyal katılım haklarını fark etmelerine
yardımcı olabilir. Ancak, bu tür medya üretimi deneyimlerinin başarılı olabilmesi için çocuklara
gerekli destek ve kaynakların sağlanması gerekmektedir.
Anahtar Kelimeler: Çocuk Televizyonculuğu; Medya; Yayıncılık; Medya Eğitimi; Rusya’da
Çocuk Televizyonu