Film İzleme, Empati ve Zihin Kuramı: Asperger Sendromlu Bireyle Yapılan Vaka Çalışması


Creative Commons License

Taymaz Sarı O.

Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, cilt.3, sa.3, ss.322-332, 2014 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 3 Sayı: 3
  • Basım Tarihi: 2014
  • Dergi Adı: Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Root Indexing, Asos İndeks
  • Sayfa Sayıları: ss.322-332
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmada film izlemenin empati ve zihin kuramı becerileri üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Katılımcıya araştırma öncesinde Empatik Eğilim Ölçeği, Gözlerden Zihin Okuma Testi (Cambridge Cam Test) ve Zihin kuramı testleri uygulanmıştır. Araştırma süresince altyazılı bir filmden, özellikle duygu, düşünce, inanç, mecazlar, potlar ve imaların kullandığı bölümlerde film durdurulup, ne anlatılmak istendiği konuşulmuştur. Araştırmacı kendi açısından ve katılımcılı da kendi görüş açısından sahneyi tartışmışlardır. Özellikle bazı yüz hareketleri, ses tonu ve vücut duruşları da taklit edilmiştir. Araştırma sonuçları; Katılımcı, Empatik eğilim ölçeğinden 11 puanlık bir artış göstermiştir, Gözlerden Zihin Okuma testi (CAM) öncesinde bir puanlık değişim olmuştur. Değişim duyguyu tanıma boyutunda olmuştur. 2.düzey yanlış inanç testlerinde ön-testte hiç puan almamışken ikinci çalışmada tam puan almıştır. Yapılan araştırma sonucunda film izlemenin empatik beceri düzeyi ve zihin kuramı üzerinde anlamlı düzeyde etkilediği görülmüştür. Anahtar Sözcükler: Film, empati, zihin kuramı, asperger sendromu