Öğretmenlik uygulaması dersi kapsamında matematik öğretmen adaylarının zihinlerinde algıladıkları öğretmen profillerini gerçekleştirebilme düzeylerinin incelenmesi.


Creative Commons License

Gerez Cantimer G., ŞENGÜL S.

Trakya Eğitim Dergisi, cilt.11, sa.2, ss.783-801, 2021 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 11 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2021
  • Doi Numarası: 10.24315/tred.713173
  • Dergi Adı: Trakya Eğitim Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.783-801
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Öğretmen adaylığı süreci her öğretmenin meslek hayatına başlamadan önce edindiği duygusal ve bireysel zor bir deneyimdir. Öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulaması dersi kapsamındaki deneyimleri ile gözlemledikleri ve zihinlerinde oluşturdukları öğretmenlik algısı önemli olup gelecekteki mesleki hayatlarına yansıyacaktır. Bu nedenle çalışmanın amacı; öğretmenlik uygulaması dersi kapsamında matematik öğretmen adaylarının zihinlerinde algıladıkları öğretmen profillerini gerçekleştirebilme düzeylerinin incelenmesidir. Çalışmanın katılımcılarını; Sakarya ilinde bir devlet ortaokulunda, 2017-2019 yılları arasında üç farklı dönemde staj uygulamalarına katılan 11 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması olarak tasarlanan araştırmada, öğretmen adaylarının görüşlerini belirlemek için “Öğretmenlik Algısı Değerlendirme Formu” ve yapılan gözlemler için de “Uygulama Öğretmeninin Aday Öğretmeni Değerlendirme Formu” kullanılmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi yöntemi ile değerlendirilmiştir. Bulgulara göre, öğretmen adaylarının hayallerindeki öğretmen profili; sevilen, yeterli mesleki bilgiye sahip, motivasyon ve öğrenme ortamlarını zenginleştirebilme becerileri ile öğrenciye fayda sağlayan biri olması gerektiği yönündedir. Öğretmen adaylarının zihinlerinde oluşturdukları öğretmen algısına yakın bir öğretmen profili sergilemeye gayret ettikleri belirlenmiştir. Özellikle öğretmen adaylarının plan yapma, ders hazırlığı, öğretim yöntemlerinden yararlanma ve iletişim kategorilerinde başarılı iken sınıf yönetiminde zorlandıkları gözlenmiştir. Ayrıca, öğretmen adaylarının öğretmen olma süreçlerine kadar gözlemledikleri öğretmen rollerinden etkilendikleri ve kendilerine rol model öğretmenlik algısı geliştirdikleri belirlenmiştir. Çalışma bulguları ışığında bu konuda araştırma yapacaklara yönelik öneriler sunulmuştur.