Trakya Eğitim Dergisi, cilt.11, sa.2, ss.783-801, 2021 (Hakemli Dergi)
Öğretmen adaylığı süreci her öğretmenin meslek hayatına
başlamadan önce edindiği duygusal ve bireysel zor bir
deneyimdir. Öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulaması dersi
kapsamındaki deneyimleri ile gözlemledikleri ve zihinlerinde
oluşturdukları öğretmenlik algısı önemli olup gelecekteki mesleki
hayatlarına yansıyacaktır. Bu nedenle çalışmanın amacı;
öğretmenlik uygulaması dersi kapsamında matematik öğretmen
adaylarının zihinlerinde algıladıkları öğretmen profillerini
gerçekleştirebilme düzeylerinin incelenmesidir. Çalışmanın
katılımcılarını; Sakarya ilinde bir devlet ortaokulunda, 2017-2019
yılları arasında üç farklı dönemde staj uygulamalarına katılan 11
öğretmen adayı oluşturmaktadır. Nitel araştırma yöntemlerinden
durum çalışması olarak tasarlanan araştırmada, öğretmen
adaylarının görüşlerini belirlemek için “Öğretmenlik Algısı
Değerlendirme Formu” ve yapılan gözlemler için de “Uygulama
Öğretmeninin Aday Öğretmeni Değerlendirme Formu”
kullanılmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi yöntemi ile
değerlendirilmiştir. Bulgulara göre, öğretmen adaylarının
hayallerindeki öğretmen profili; sevilen, yeterli mesleki bilgiye
sahip, motivasyon ve öğrenme ortamlarını zenginleştirebilme
becerileri ile öğrenciye fayda sağlayan biri olması gerektiği
yönündedir. Öğretmen adaylarının zihinlerinde oluşturdukları
öğretmen algısına yakın bir öğretmen profili sergilemeye gayret
ettikleri belirlenmiştir. Özellikle öğretmen adaylarının plan
yapma, ders hazırlığı, öğretim yöntemlerinden yararlanma ve
iletişim kategorilerinde başarılı iken sınıf yönetiminde
zorlandıkları gözlenmiştir. Ayrıca, öğretmen adaylarının
öğretmen olma süreçlerine kadar gözlemledikleri öğretmen
rollerinden etkilendikleri ve kendilerine rol model öğretmenlik
algısı geliştirdikleri belirlenmiştir. Çalışma bulguları ışığında bu
konuda araştırma yapacaklara yönelik öneriler sunulmuştur.