Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Oyun Davranışları ve Rekabet Stilleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi


Creative Commons License

KARAARSLAN T., DAGAL A. B., Ramazan M. O.

Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, cilt.23, sa.1, ss.482-505, 2025 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 23 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2025
  • Doi Numarası: 10.37217/tebd.1534104
  • Dergi Adı: Türk Eğitim Bilimleri Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.482-505
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmanın amacı okul öncesi dönem çocuklarının oyun davranışları ve rekabet stilleri arasında ilişki olup olmadığının ortaya çıkarılması olarak belirlenmiştir. Çalışmanın bu amacına ek olarak çocukların oyun davranışları ve rekabet stillerinin demografik değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığı da tespit edilmiştir. Bu çalışmada nicel araştırma metodolojisine sahip tarama araştırma modelinden ilişkisel tarama deseni kullanılmıştır. Çalışma grubunu İstanbul ilinde 2023-2024 eğitim-öğretim yılında okul öncesi eğitime devam etmekte olan 60-72 aylık 302 çocuk oluşturmuştur. Bu araştırmada elde edilen veriler ile demografik özelliklerin incelenmesinde parametrik olmayan testler kullanılırken oyun davranışları ve rekabet stilleri arasındaki ilişkileri incelemek amacıyla da korelasyon katsayısı kullanılarak çözümlemeler gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre çocuklar en çok sosyal oyun davranışı ile göreve yönelik rekabet stili davranışı sergilemektedir. Oyun davranışları ile rekabet stilleri bazı demografik özelliklere göre farklılaşmaktadır. Çocukların, yalnız-aktif, itiş-kakış ve sosyal oyun davranışları ile rekabet stilleri arasında ilişki tespit edilmiştir. Bu sonuçlar okul öncesi dönemdeki çocukların rekabet stilleri ve oyun davranışları arasında ilişki olduğunu göstermektedir.
The aim of this study is to reveal whether there is a relationship between preschool children's play behaviors and competition styles. In addition to this purpose of the study, it was also determined whether children's play behaviors and competition styles differed in terms of demographic variables. In this study, the relational survey design, which is a survey research model with a quantitative research methodology, was used. The study group consisted of 302 children aged 60-72 months who were attending pre-school education in the 2023-2024 academic year in İstanbul. While non-parametric tests were used to examine the data obtained in this research and demographic characteristics, analyzes were carried out using the correlation coefficient to examine the relationships between play behaviors and competition styles. According to the results of the research, children mostly exhibited social play behavior and task-oriented competition style behavior. Play behaviors and competition styles differed in terms of some demographic characteristics. A relationship was determined between children's solitary-active, rough-and-tumble and social play behaviors and their competition styles. These results show that there is a relationship between competitive styles and play behaviors of preschool children.