Moda Eğilimlerinin Takı Üzerine Etkisi: Coco Chanel Örneği


Creative Commons License

Bayburtlu Ç., Değer M. M.

Geçmişten Geleceğe Kuyumculuk Sempozyumu- GÖNKUYSEM 2017, Isparta, Türkiye, 10 - 13 Mayıs 2017, ss.119-120

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Isparta
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.119-120
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

Moda, ilk oluumlarının ne zaman olduu tam olarak bilinmemesi- ne ramen çok eski ve köklü bir geçmişe dayanan, kitleleri etkileyen sosyolojik bir olgudur. 1920 ́li yıllarda Coco Chanel, mücevher talarını imitasyon talarla değiştirerek yeni bir mücevher kullanımı anlayıı yaratır. Takılar, günlük hayatta kullanılabilen bir parçaya dönüür. ncinin kulla- nımını yaamının bir parçası haline getirerek, stil yaratımının içerisinde takının önemini vurgular. 1932 yılında Chanel sadece takı koleksiyonu olan ‘Bijoux de Diamants’ isimli takı sergisini açar ve takının tamamlayıcı unsur olmasından ziyade bir olgu olduunu gösterir. Chanel’in takı adına balattıı bu devrim, 1900 ́lü yıllardan sonra toplumsal olarak moda ol- gusunun gelişim göstermesi, toplumun sosyal, kültürel ve politik yapısını ortaya koymasının yanı sıra kemikleen bir kimliklemenin olumasına sebebiyet verir. Günlük hayata yansıyan takı, 1960 ́larda farklı materyaller ile harmanlanmasıyla madensel bir deer olmaktan çıkar. Chanel’in öncülük ettiği bu hareket sonucunda, günümüzde MODA TAKI kavramını ortaya çıkarır. Hediyelik eya mahiyeti taıyan takı, yaadıı reform soncunda kimlik aracı olur. Güçlenen ve çalıan kadın, kendi tercihlerine göre karakterini ortaya koyabileceği, alt metni dolu olan, hikayelere ve kimliklere sahip olan takıları tercih eder.

Sonuç: Coco Chanel üzerinden yapılan örneklemde anlatılmak is- tenen; Chanel’in yaptıı devrimden sonra takının; imitasyon takılar ve tasarımlar olarak kullanımının günlük hayatta benimsendiğidir. Chanel’in etkisi sonucunda günümüze yansıyan Moda Takı kavramının getirisi, tasarımın, tasarımcının, farklı materyallerin değerli maden ve taşlar yerine itibar görmesi olmalıdır. Değişken trendlerin kalıcı tarzlar ve eserler çı- karması, uzun süreli moda eğilimine dönüşürken birbirinden ayrı fakat bağlantılı, çeşitliliği çok olan ürünleri kazandırır. Ortaya konulacak eser tasarlanırken gümüş, pirinç, reçine, ahşap, seramik, cam gibi farklı malzemelerin hikayelerle buluşturulması gerekir. Tasarımcının bir ürünü nasıl yaptığına, hangi hikayelerden yola çıktığına önem verilmelidir. Takıda maddi değerden önce doğru tasarım, doğru zaman, doğru yer, doğru pa- zar ön planda olmalıdır. Takı, daha geniş bir skalada sanat ile iç içe geçen ve karakteristik değeri daha fazla olan bir gerçeklik olmalıdır.

Anahtar Sözcükler: Moda, Takı, Coco Chanel