Geçmişten Geleceğe Kuyumculuk Sempozyumu- GÖNKUYSEM 2017, Isparta, Türkiye, 10 - 13 Mayıs 2017, ss.119-120
Moda, ilk oluşumlarının ne zaman olduğu tam olarak bilinmemesi- ne rağmen çok eski ve köklü bir geçmişe dayanan, kitleleri etkileyen sosyolojik bir olgudur. 1920 ́li yıllarda Coco Chanel, mücevher taşlarını imitasyon taşlarla değiştirerek yeni bir mücevher kullanımı anlayışı yaratır. Takılar, günlük hayatta kullanılabilen bir parçaya dönüşür. İncinin kulla- nımını yaşamının bir parçası haline getirerek, stil yaratımının içerisinde takının önemini vurgular. 1932 yılında Chanel sadece takı koleksiyonu olan ‘Bijoux de Diamants’ isimli takı sergisini açar ve takının tamamlayıcı unsur olmasından ziyade bir olgu olduğunu gösterir. Chanel’in takı adına başlattığı bu devrim, 1900 ́lü yıllardan sonra toplumsal olarak moda ol- gusunun gelişim göstermesi, toplumun sosyal, kültürel ve politik yapısını ortaya koymasının yanı sıra kemikleşen bir kimlikleşmenin oluşmasına sebebiyet verir. Günlük hayata yansıyan takı, 1960 ́larda farklı materyaller ile harmanlanmasıyla madensel bir değer olmaktan çıkar. Chanel’in öncülük ettiği bu hareket sonucunda, günümüzde MODA TAKI kavramını ortaya çıkarır. Hediyelik eşya mahiyeti taşıyan takı, yaşadığı reform soncunda kimlik aracı olur. Güçlenen ve çalışan kadın, kendi tercihlerine göre karakterini ortaya koyabileceği, alt metni dolu olan, hikayelere ve kimliklere sahip olan takıları tercih eder.
Sonuç: Coco Chanel üzerinden yapılan örneklemde anlatılmak is- tenen; Chanel’in yaptığı devrimden sonra takının; imitasyon takılar ve tasarımlar olarak kullanımının günlük hayatta benimsendiğidir. Chanel’in etkisi sonucunda günümüze yansıyan Moda Takı kavramının getirisi, tasarımın, tasarımcının, farklı materyallerin değerli maden ve taşlar yerine itibar görmesi olmalıdır. Değişken trendlerin kalıcı tarzlar ve eserler çı- karması, uzun süreli moda eğilimine dönüşürken birbirinden ayrı fakat bağlantılı, çeşitliliği çok olan ürünleri kazandırır. Ortaya konulacak eser tasarlanırken gümüş, pirinç, reçine, ahşap, seramik, cam gibi farklı malzemelerin hikayelerle buluşturulması gerekir. Tasarımcının bir ürünü nasıl yaptığına, hangi hikayelerden yola çıktığına önem verilmelidir. Takıda maddi değerden önce doğru tasarım, doğru zaman, doğru yer, doğru pa- zar ön planda olmalıdır. Takı, daha geniş bir skalada sanat ile iç içe geçen ve karakteristik değeri daha fazla olan bir gerçeklik olmalıdır.
Anahtar Sözcükler: Moda, Takı, Coco Chanel