Kubbetü's-Sahra'daki Kanat Motifleri: Sembolizm ve Sanatsal İfade


Creative Commons License

Doğanay A.

Dârüsselâm Kudüs, Nihal Sahin Utku, Editör, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, İstanbul, ss.374-394, 2025

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2025
  • Yayınevi: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Sayfa Sayıları: ss.374-394
  • Editörler: Nihal Sahin Utku, Editör
  • Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Özet

Kubbetü’s-Sahre’deki Kanat Motifleri: Sembolizm ve Sanatsal İfade

Bu makale, İslam sanatının erken dönem şaheserlerinden biri olan Kubbetü’s-Sahra’daki kanat motiflerini tarihî, sembolik ve estetik bağlamda incelemektedir. Yapının mimari süslemeleri arasında yer alan bu motifler, sadece dekoratif değil, aynı zamanda teolojik ve siyasi anlamlar içermektedir. Kanat sembolünün kökenleri Antik Mısır, Mezopotamya, Pers, Bizans ve Sâsânî kültürlerine kadar uzanır; bu kültürlerde kanat, ilahî güç, ruhsal yükseliş, koruma ve hükümranlık gibi kavramlarla ilişkilendirilmiştir.

Kubbetü’s-Sahra’nın kasnak ve pencere aralıklarında yer alan mozaiklerdeki kanat motiflerinin, genellikle vazodan yükselen bitkisel kompozisyonlar ve taç tasvirleriyle birlikte işlendiği görülür ki bu düzenlemeler “hayat ağacı” veya “iktidar sembolü” olarak değerlendirilebilir. Bu soyut biçimlerin, İslâm anikonizmi çerçevesinde düşünüldüğünde, figüratif temsilden kaçınılarak semavî bir mesajın estetik bir dile dönüştüğü görülür.

Eserde görülen kanat ve taç birlikteliği, Emevî halifesi Abdülmelik b. Mervân’ın siyasî meşruiyetini vurgulayan bir unsur olarak tasavvur edilmiştir. Yapı Kâbe’ye alternatif olarak yapılmış bir hac merkezi değil, İslâm’ın tevhidî ve evrensel mesajını Kudüs merkezli olarak ifade eden bir abidedir. Sonuçta buradaki kanat motifleri, Sâsânî sembolizmi ile teolojik anlamın bir sentezini olarak ortaya çıkmıştır.