Bilgi Yönetimi, cilt.5, sa.2, ss.224-238, 2022 (Hakemli Dergi)
Kamu kurum ve kuruluşları yasal olarak belgelerini arşive transfer edecekleri noktaya kadar olan süreçte yönetmek zorundadırlar. Etkili belge yönetimi, karar verme süreçlerinin ve kurumsal faaliyetlerin denetlenmesini ve gözden geçirilmesini sağlamakla birlikte kurumdaki bilgi yönetişim uygulamalarının da sağlam olmasını sağlar. Kamu sektörünün kararlarında şeffaf ve hesap verebilir olması gerektiğinden oldukça önemlidir ve karar alma süreçlerinde kullanılan bilgi varlıklarının yönetimi de aynı şekilde şeffaf ve hesap verebilir olmalıdır. Belge yönetimi, tüm çalışanların uygulamaları için kapsamlı bir belge yönetimi politikası ile desteklenmelidir. Bununla birlikte, Türkiye'de belge yönetimi politikalarının oluşturulması pek yaygın değildir. Bu çalışma, kurumsal belge yönetimi politikalarının gerekliliğini incelemekte ve uygulamanın sadece yasal uygunluğu sağlamak için değil, aynı zamanda kamu sektöründeki belge yönetimi profilini yükseltmek için de zorunlu olması gerektiğini savunmaktadır. Bu çalışmada betimleme, doküman incelemesi ve anket tekniği gibi araştırma yöntemleri kullanmıştır. Çalışmanın hipotezi, “Türkiye’deki kamu kurum ve kuruluşları belge yönetimi politikasına sahip olma bakımından yeterli/beklenilen düzeyde değildir” olarak belirlenmiştir. Çalışma kapsamında 120 kamu kurumunda anket çalışması gerçekleştirilmiştir. Çalışma sonucunda kamu kurumlarının çok büyük bir çoğunluğunun belge yönetimi politikalarının olmadığı ve yine çoğunluğunun belge yönetimi politikasına ihtiyaç duyduğu ortaya çıkmıştır.
Public sector organisations are legally required to manage their records to the
point of transfer to the archives. Effective recordkeeping ensures that decisionmaking processes and corporate activities can be audited and reviewed, and
that information governance practices are also sound as a result. This is
important because the public sector has a duty to be transparent and
accountable in its decisions. This transparency and accountability should also
extend to the information assets used in the decision-making process. Records
management should be underpinned by a comprehensive records management
policy for all employees to follow. However, the implementation of records
management policies in Turkey is not at all widespread. This study examines
the necessity of corporate records management policies and argues that
implementation should be compulsory, not only to ensure legal compliance,
but to raise the profile of records management across the public sector. The
aim of this study is to determine the current situation in public sector
organisations with regard to whether record management policies have been
adopted, and indeed whether such a policy is thought to be necessary.