ULUSLARARASI EĞİTİM BİLİMLERİ DERGİSİ, cilt.4, ss.59-71, 2017 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmanın amacı Paquette, Gagnon, Bouchard, Bigras ve Schneider (2013)
tarafından okul öncesi dönem çocuklarının rekabet stillerini değerlendirmek için geliştirilen
Okul Öncesi Rekabet Ölçeği [The Preschool Competition Questionnaire]’ni Türkçeye
uyarlamak ve ölçeğin geçerlik ve güvenirliğini test etmektir. Çalışma grubu İstanbul
ilindeki 16 okuldan 48-72 aylık toplam 208 çocuktan oluşmaktadır. Yapılan analizler
sonucunda Okul Öncesi Rekabet Ölçeği’nin Türkçe formu da özgün ölçekte olduğu gibi 17
maddeden oluşmuştur. Doğrulayıcı faktör analizi 3 faktörlü orijinal yapıyı desteklemiştir.
Bu faktörler, ‘Başkalarına Odaklı Rekabet’, ‘Göreve Yönelik Rekabet’ ve ‘Baskınlık
Korunumu Hiyerarşisi’dir. Faktörlerin Cronbach alfa katsayıları 0.91 ile 0.96 arasında, testtekrar test güvenirlik katsayıları 0.85 ile 0.95 arasında, düzeltilmiş madde-toplam puan
korelasyonları ise 0.68 ile 0.90 arasında değişmektedir. Uyum indeksleri model ve veri
arasında iyi uyum olduğunu göstermektedir (χ2/sd=3,01, RMSEA= 0.099, SRMR=0.08,
CFI=0.97, NNFI=0.97, NFI=0.96). Sonuçlar Okul Öncesi Rekabet Ölçeği (ORÖ) Türkçe
formunun psikometrik özelliklerinin iyi olduğunu ve ölçeğin geçerlik ve güvenirliğinin
yüksek düzeyde sağlandığını göstermiştir.
Anahtar Kelimeler: Okul öncesi, Rekabet, Sosyal gelişim, Ölçek uyarlama
The aim of the study is to investigate the reliability and validity of a Turkish
adaptation of Preschool Competition Questionnaire (PCQ) which was developed to
evaluate competition styles of preschool children. A sample of 48-72 month old 208 children from 16 schools in Istanbul participated in the study. Turkish form of PCQ
consisted of 17 items like in the original scale. Confirmatory factor analysis results
supported the original 3-factor structure. These factors are ‘Other-Referenced Competition’,
‘Task-Oriented Competition’ and ‘Maintenance of Dominance Hierarchy’. The Cronbach
alpha coefficients varied between 0.91 and 0.96. The test-retest coefficients varied between
0.85 and 0.95. Corrected item-total correlations ranged from 0.68 to 0.90. Goodness of fit
indices of confirmatory factor analysis indicated a good fit between the original model and
data (χ2/sd=3.01, RMSEA= 0.099, SRMR=0.08, CFI=0.97, NNFI=0.97, NFI=0.96). The
results of this research provide strong evidence of the sound psychometric properties of
Turkish form of PCQ.
Keywords: Preschool, Competition, Social development, Scale adaptation