Yazın Bittiği Şiiri Çerçevesinde Ülkü Tamer Şiiri


Babacan M.

Yedi İklim, cilt.39, sa.419, ss.49-53, 2025 (Hakemsiz Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 39 Sayı: 419
  • Basım Tarihi: 2025
  • Dergi Adı: Yedi İklim
  • Sayfa Sayıları: ss.49-53
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Ülkü Tamer, şiirlerini İkinci Yeni şiir anlayış içerisinde ele alsa da İkinci Yeni’nin imgelerle yüklü olan yapısını ilerleyen zamanlarda terk eder. Şairin şiirlerinde yoğun olarak çocuk imgesine rastlanırken,  bu imgenin dışında aşk, sevgi, yol, yolculukta olma hali ve ölüm gibi konularla şiirini oluşturduğu görülür.

            Aşkın konu edildiği bu şiirde aşk; sembollerin arkasında, daha çok karamsarlıktan umuda evirilen bir süreç olarak işlenmiştir. Mevsimlerin fon olarak kullanıldığı bu şiirde bir aşkın bitişinin ardından kişinin ayrılığın etkisiyle büründüğü hüzünlü ruh hâlinin ve ardından umuda yeniden kavuşmasının tasviri söz konusudur.

            Ülkü Tamer gerek muhteva gerekse şekil bakımından İkinci Yeni şiir anlayışı çerçevesinde eserlerini ortaya koymuşsa da zamanla daha yalın bir üslupla toplumcu gerçekçiliğin beraberinde getirdiği insanı bünyesine alan şiirler kaleme alır. Dolayısıyla bu dönemde insanın farklı hususlarda ve farklı konumlarda işlendiği görülür. İnsanın, tüm yönleriyle verilmeye çalışıldığı bu yaklaşım sanatçının bilinci, olgunluğu ve şiirin etki alanıyla birleşerek insanın, şiirin yapı taşı olduğunu kabullendirir.  (Meltem Bakır, Ülkü Tamer’in Şiir Dünyası ve İnsan, Hars Akademi Uluslararası Hakemli Kültür-Sanat-Mimarlık Dergisi, nr. 5, sf. 1-17,  Haziran 2020 )