Turkiye Klinikleri Journal of Sports Sciences., cilt.10, sa.3, ss.97-115, 2018 (Hakemli Dergi)
ÖZET Amaç: Bu çalışmanın amacı ortaokul beden eğitimi ve spor derslerinde uygulanan akran öğretim
modeli ve fiziksel etkinlik kartları uygulamalarına ilişkin öğrenci görüşlerini incelemektir.
Gereç ve Yöntemler: Araştırmada nitel ve nicel araştırma modellerinin bir arada kullanıldığı karma
yöntem ve yakınsayan desen kullanılmıştır. Araştırma 2015-2016 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde
İstanbul İli Bahçelievler İlçesi’nde bulunan bir ortaokulda gerçekleştirilmiştir. Araştırmada
6. sınıflar arasından bir şube yansız atama ile seçilmiş ve bu şubede 8 hafta boyunca beden eğitimi
ve spor dersi Fiziksel Etkinlik Kartları kullanılarak akran öğretim modeli ile işlenmiştir. Araştırmada
çalışma konusu ile ilgili öğreten ve öğrenen öğrenci görüşlerini belirlemek için odak grup görüşmesi,
günlükler ve öğrenci görüş formları kullanılmıştır. Öğrenen ve öğreten öğrenci görüş formlarından
elde edilen nicel verilerin çözümlenmesinde yüzde ve frekans kullanılırken, öğrenciler ile yapılan
görüşmelerde elde edilen nitel veriler için içerik analizi yapılmıştır. Bulgular: Fiziksel Etkinlik Kartlarına
ilişkin öğrenen ve öğreten öğrenci görüşleri genel olarak duygular, kazanımlar, şartlar, yaşanılan
zorluklar temalarında toplanırken, akran öğretimi ile ilgili görüşler de özellikler,
tekrarlanabilirlik, deneyim ve yaşanılan zorluklar temalarında toplanmıştır. Sonuç: Çalışmada elde
edilen tüm bulgular birlikte değerlendirildiğinde, fiziksel etkinlik kartlarının öğrenciler için uygun
bir yardımcı araç olduğu ve akran öğretim modelinin iyi desenlendiği takdirde ortaokul öğrencileri
için uygun bir öğretim modeli olduğu sonucuna varılabilir.
Anah tar Ke li me ler: Akran öğretim modeli; fiziksel etkinlik kartları;
beden eğitimi ve spor dersi; ortaokul