Hadis Tetkikleri Dergisi, cilt.19, sa.2, ss.209-232, 2021 (Hakemli Dergi)
ÖZET
Doğu ile Batı
arasındaki ontolojik ve epistemolojik ayırıma dayalı düşünme biçimi olarak
tanımlanan oryantalizm terimi
ile kendisini oryantalizm üzerinden konumlandırıp Doğulular’ın
Batı’yla ilgili incelemelerini karşılayan oksidentalizm kavramı, bu makalenin
ana konusunu teşkil etmektedir. Her iki kavrama yönelik yapılan tanımlamaların keyfiyetinin yanı sıra ilgili
terimlerin mefhumuna dair ortaya çıkan değerlendirmeler ve bunlara yöneltilen
bazı önemli tenkidler, çalışmada ele alınacaktır. Türkçe
literatürde yeteri kadar tartışıldığı düşünülmeyen oksidentalizm teriminin merkeze
alındığı bu çalışma ilgili kavramın
anlam arayışına yönelik teorik bir inceleme sunulacaktır.
Oryantalist
paradigmaya karşı oksidentalist söylemin imkanını tartışan bu makale, kavramsal
bir analiz sunmayı amaçlamaktadır. Oryantalizm ve oksidentalizm bağlamında ortaya çıkan literatürün dikkate
alınacağı bu makalede her iki disiplinin müşterek noktalarına, farklılıklarına vurguda bulunarak bir
karşılaştırma yapılacaktır. Bu mukayese sırasında ilgili kavramları
tanımlayarak ön plana çıkan araştırmacıların yanı sıra özellikle bu konuların
ele alındığı Türkçe çalışmalarda kendilerine çok fazla atıfta bulunulmayan isimler
ve değerlendirmeleri ön plana çıkarılacaktır. Böylece söz konusu kavramların
mahiyetini anlamaya katkı sunmak amaçlanmaktadır.
Oryantalist müktesebât karşısında kendi
tarihsel tecrübesiyle yol alan oksidentalist söylemin, Doğu’dan Batı’yı bir
okuma imkanı sunduğu kabul edilirse, oryantalizm-oksidentalizm kavramsal
dikotomisinin yarattığı sorun alanından kurtulmak mümkün hale gelecektir. Bu
sebeple bir söylem düzeyinde tartışılan oksidentalizmin, oryantalist paradigmaya
mukabil olup olmadığının tartışılacağı bu çalışmada her iki kavram, içinde yer aldıkları disiplinlerin temel
yaklaşımları göz önünde bulundurularak incelenecektir.
Anahtar
Kavramlar: Oryantalizm, Oksidentalizm,
Oksidentalist, Edward W. Said, Hasan Hanefî, Wael B. Hallaq, Joseph Massad.
Occidentalist Discourse as a Counterpart to
Orientalist Paradigm: A Conceptual Analysis
ABSTRACT
This article discusses the concept of orientalism defined
as a way of thinking based on the ontological and epistemological distinction
between East and West, as well as the concept of occidentalism that denotes an
Eastern review of the West, positioning itself in relation to orientalism. Definations
offered for both concepts followed by some main criticisms directed towards
their given meanings will be examined. This study which mainly focuses on the
concept of occidentalism that is not considered to be discussed enough in the
Turkish literature, offers a theoretical examination of the meaning of
occidentalism.
This article, which discusses the possibility of an
occidentalist discourse against the orientalist paradigm, aims to present a
conceptual analysis. Considering the orientalist and occidentalist literature, a
comparison will be made by emphasizing the common points and differences of
both disciplines. Prominent researchers who defined these concepts as well as
other names that are not referred to much in the Turkish studies that deal with
this topic and their evaluations will be highlighted. Thus, it is aimed to contribute
to understanding these terms.
If it is accepted that the occidentalist discourse, which
proceeds with its own historical experience against the orientalist tradition,
offers an opportunity to an Eastern reading of the West, it will be possible to
get rid of the problem area created by the conceptual dichotomy between
orientalism and ocidentalism. Therefore in this study which discusses whether
occidentalism is a counterpart to orientalism or not, both concepts will be examined
by considering basic approaches of these two disciplines.
Kew Words: Orientalism, Occidentalism, Occidentalist, Edward W. Said, Hasan Hanafî, Wael B.
Hallaq, Joseph Massad.