Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, sa.62, ss.288-302, 2017 (Hakemli Dergi)
İhracat, ülke ekonomilerine kazandırdıkları nedeniyle tüm ülkeler tarafından desteklenen bir pazarlama çeşididir.
İhracat engelleri, ihracat performansını düşürücü etkisi nedeniyle önemsenirler. Bu araştırmada; Hazır Giyim
işletmelerinin ihracat engellerini önemseme durumları araştırılmıştır. Ayrıca işletmelerinin ihracat engellerini
önemseme durumlarının işletmelerin ihracat deneyimi ve işletmede çalışan kişi sayısına göre değişip
değişmediği araştırılmıştır. Araştırma evrenini İstanbul Sanayi Odası (İSO)’nın her yıl düzenlediği Birinci 500
Büyük ve İkinci 500 Büyük işletme sıralamasına 2011-2015 yılları arasında girmiş hazır giyim işletmeleri
oluşturmaktadır. Araştırma verileri ilgili işletmelerin üst düzey yetkilileriyle görüşme ve soru formuyla elde
edilmiştir. Bulgulara göre; döviz kurlarındaki dalgalanmalar, yetersiz yurt dışı pazar araştırması ve güçlü
uluslararası rekabet gibi faktörler hazır giyim işletmeleri tarafından en yüksek düzeyde önemsenen engellerdir.
Ayrıca, uzman ihracat danışmanı eksikliği, ihracat için talep edilen dokümantasyonun karmaşıklığı ve devlet
kurumlarındaki bürokrasinin diğer engellere göre daha düşük düzeyde önemsenen engeller olduğu sonucuna da
ulaşılmıştır. Diğer taraftan işletmelerin ihracat engellerine vermiş oldukları önemin işletmelerin ihracat
tecrübesine ve çalışan sayısına göre değişmediği sonucuna da ulaşılmıştır.
Export is a type of marketing supported by all countries because of its contribution to national economy. The
export impediments are regarded due to their lowering of export performance. In this research, the case of
Ready-Made Clothing Companies' heeding for export impediments were investigated. Also, the case of ReadyMade Clothing Companies' heeding for export impediments were questioned based on the companies’ export
experience and the number of employees. The research group is composed of clothing companies which ranked
in the yearly list of Istanbul Chamber of Industry (ISO) included first 500 large enterprises and second 500 large
enterprises between 2011 and 2015. The data were obtained by questionnaires and interviews that applied to
senior officials of the companies. According to the findings; fluctuations in exchange rates, inadequate foreign
market research and strong international competition were considered as the most important impediments for the
export by Ready-Made Clothing Companies. Also, it has been concluded the lack of export specialist
consultants, complicated documentation requested for export and bureaucracy in government institutions were
found to be considered as secondary impediments by the companies for their export performance. On the other
hand, it has been determined that the conceptions of companies regarding the impediments for export have not
changed according to their export experience and number of employees.