Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, cilt.16, ss.116-135, 2018 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmada bireylerin örgüt kültürü algıları ve kontrol odağı inançları arasındaki ilişkisinin
incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla, İstanbul’da bir Üniversite de yüksek lisans eğitimi alan (MBA)
ve farklı sektörlerde faaliyet gösteren işletmelerde çalışan 326 beyaz yakalı çalışandan veri
toplanmıştır. Bu araştırmada, bireylerin örgüt kültürü algıları ile kontrol odağı inançları arasında ilişki
olduğu tespit edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda katılımcıların dış kontrol odağı inançları ile
adhokrasi kültürü ve pazar kültürü algıları arasında negatif yönlü ilişkiler olduğu görülmüştür. Aynı
zamanda bu çalışmada örgüt kültürü alt boyutlarının da (klan, adhokrasi, pazar, hiyerarşi) birbiriyle
ilişkili olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca, araştırmada kadınların erkeklere oranla daha fazla pazar kültür
odaklı oldukları ve yöneticilerin ise çalışanlara oranla daha fazla dış kontrol odağı inancına sahip
olduğu sonucuna varılmıştır
The aim of this study is to examine the relation between individuals’ perception of organizational culture and their locus of control. With this purpose, data were collected from 326 white color graduate (MBA) students working in different sectors in Istanbul. In this study, it is found that there is a relation between individuals’ perception of organizational culture and their locus of control. According to the analyses, negative relations between participants’ perception of adhocracy culture, market culture and external locus of control were identified. In addition, it is determined that all organizational culture dimensions (clan, adhocracy, market and hierarchy) are related to eachother. Moreover, it is concluded that women are more market culture oriented than men and that managers' internal locus of control are stronger than that of workers.