Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.19, sa.2, ss.1-17, 2010 (Hakemli Dergi)
Otizm Spektrum Bozukluğu (OSB), genellikle 3 yaşından önce ortaya çıkan ve kişilerin
sosyal etkileşim, iletişim becerileri ve diğer bilişsel işlevlerinin gerçekleştirme
düzeylerini olumsuz yönde etkileyen nöro-biyolojik kökenli bir yetersizliktir (National
Research Council [NRC], 2001). Erkeklerde kızlardan dört kat daha fazla görülen otizm
spektrum bozukluğu her 150 çocuktan birinde görülmektedir (Centers for Disease
Control Prevention, 2009). Günümüzde bu çocuklara yönelik bilimsel dayanıklı
uygulamalardan, OSB’li çocuklarda iletişim, sosyal ve sınırlı yinelenen tekrarlı
davranışlara yönelik uygulamalı davranış analizi, PECS (Picture Exchange
Communication System), sosyal öyküler gibi bilimsel dayanaklı uygulamalar sıklıkla
yapılmaktadır. Yapılan bu çalışma ile, ilgili konuda bilimsel dayanaklı uygulamalardan
olan sosyal öykülerin, OSB’li çocukların sosyal beceriler edinimleri üzerindeki
etkililiğine yönelik alan yazında yapılmış çalışmaların ortaya konulması ve bu konuda
ülkemizde gelecekte yapılacak araştırmalara ışık tutulması amaçlanmıştır.
Autism Spectrum Disorder (ASD) is the cognitive structure abnormality situation that
appears during the first three years of life. It is described as the developmental
deficiency that affects the social interactional, communicational and cognitive
functional development of the brain (National Research Council [NRC], 2001). ASD
that is four times more common in boys than girls is seen in one 1 of 150 children
(Centers for Disease Control Prevention, 2009). Along with many other applications,
there are most commonly used evidence based practices such as Applied Behavioral
Analysis, Picture Exchange Communication System (PECS), and Social Stories for
solving children’s communication and social problems.