EĞİTİM, BECERİLERİ NASIL GELİŞTİRİR? SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE ÖRNEK UYGULAMALAR


Creative Commons License

Şener N., Ergün B.

Güncel Alan Eğİtİmİ Araştırmaları VI, Bilge BAĞCI AYRANCI,Tuğrul Gökmen ŞAHİN, Editör, Akademisyen Kitabevi, Ankara, ss.65-86, 2024

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2024
  • Yayınevi: Akademisyen Kitabevi
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Sayfa Sayıları: ss.65-86
  • Editörler: Bilge BAĞCI AYRANCI,Tuğrul Gökmen ŞAHİN, Editör
  • Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Yirmi birinci yüzyılda eğitim, öğrencinin bilgiyi kendisinin oluşturabilmesi, oluşturduğu bilgiyi hayatın içinde kullanabilmesini sağlamak amacını da taşımaktadır. Bu amaca ulaşmak için öğrencilere beceri kazandırılması gerekmektedir. Beceri kısaca “yapabilme kabiliyeti” olarak tanımlanabilir. Eğitim programları da içlerinde “araştırma, kanıt kullanma, karar verme, zaman ve kronolojiyi algılama, değişim ve sürekliliği algılama, yenilikçi düşünme, empati, özdenetim, iş birliği, vb” gibi kazandırılması hedeflenen çeşitli beceriler barındırmaktadır. Bu bağlamda ilkokul dördüncü sınıf sosyal bilgiler dersi programı, kapsamı itibari ile öğrencilere beceri kazandırma konusunda zengin fırsatlar sunmaktadır.  Bu fırsatları değerlendirmek elbette sınıf içi öğretim uygulamalarının öğrencilere beceri kazandırılmasına uyacak yöntem ve tekniklerle yapılmasından geçmektedir.

Bu bölümünün amacı, ilkokul dördüncü sınıf sosyal bilgiler dersi içerisinde öğrencilere kazandırılması beklenen becerileri açıklamak, bu becerilerin kazandırılması için kullanılabilecek aktif öğretim yöntemleri konusunda bilgi vermek ve uygulama örnekleri ile öğretmenlere yardımcı olmaktır.

 

Anahtar Kelimeler: Beceri eğitimi, sosyal bilgiler dersi, aktif öğretim yöntemleri, eğitici drama, proje yöntemi


Education in the twenty-first century also aims to ensure that students can create their own knowledge and use the knowledge they create in life. In order to achieve this goal, students need to be taught skills. Skill can be briefly defined as “the ability to do”. Educational programs also include various skills that are targeted to be taught such as “research, using evidence, making decisions, perceiving time and chronology, perceiving change and continuity, innovative thinking, empathy, self-control, cooperation, etc.” In this context, the fourth-grade primary school social studies course program offers rich opportunities for students to gain skills due to its scope. Of course, evaluating these opportunities requires that in-class teaching practices are carried out with methods and techniques that are suitable for students to gain skills.

 The purpose of this section is to explain the skills expected to be taught to students in the fourth-grade primary school social studies course, to provide information on active teaching methods that can be used to gain these skills, and to assist teachers with application examples.

Key Words: Skills training, social studies lesson, active teaching methods, educational drama, project method