HALKLA İLİŞKİLER ALANINDA KULLANILABİLECEK YAPAY ZEKA DESTEKLİ ARAÇLAR ÜZERİNE BİR İNCELEME


ozgen e., YILMAZ E.

Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, cilt.12, sa.1, ss.88-122, 2024 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Makinelerin akıllı davranışlar göstermesini temel alan yapay zekâ teknolojileri birçok alanda kullanılmaktadır. Bunlardan biri sosyal bilimler alanında yer alan, stratejik bir iletişim yönetimi olan halkla ilişkiler disiplinidir. Uluslararası literatürde halkla ilişkiler alanında kullanılabilecek araçları kategorize ederek ele alan çalışmalar bulunmakla birlikte, ulusal düzeyde bu çalışmalar gerçekleştirilmemektedir. Ayrıca bu çalışmalarda araçların nasıl kullanılacağı ve kullanımının neler sağlayacağı ele alınmamaktadır. Bu çalışma Türkiye Yapay Zekâ İnisiyatifi (TRAI) Girişim Haritasında yer alan halkla ilişkiler alanında kullanılabilecek araçları tespit etmek, bunların nasıl kullanılacağını belirlemek, kullanımdan doğan kazanımların neler olacağını ortaya koymak amacıyla gerçekleştirilmiştir. TRAI Girişim Haritası içerik analizi ile incelenmiş, elde edilen araçlar ise gezinti çözümlemesi yöntemi ile analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda halkla ilişkiler alanında kullanılabilecek beş aracın olduğu, bunların sosyal dinleme ve analitik, içerik üretimi, medya izleme kategorilerinde yer aldığı, kullanımlarının alana; hedef kitleleri anlamak, aksiyon alabilmek, yaratıcı ve hızlı içerikler üretebilmek gibi çeşitli katkılar sağlayacağı tespit edilmiştir.
Artificial intelligence technologies, which are based on the intelligent behaviour of machines, are used in many fields. One of these is the discipline of public relations, which is a strategic communication management in the field of social sciences. Although there are studies in the international literature that categorise and address the tools that can be used in the field of public relations, these studies are not carried out at the national level. In addition, these studies do not address how the tools will be used and what their use will provide. This study was carried out in order to identify the tools that can be used in the field of public relations included in the Turkey Artificial Intelligence Initiative (TRAI) Initiative Map, to determine how they will be used, and to reveal what the gains arising from their use will be.The TRAI Initiative Map was analysed by content analysis and the tools obtained were analysed by walkthrough method. As a result of the study, it was determined that there are five tools that can be used in the field of public relations, these tools are in the categories of social listening and analytics, content production, media monitoring, and their use will provide various contributions to the field such as understanding target audiences, taking action, and producing creative and fast content.