Kavramsal Sanatta Cam Malzemenin Yansıma Kavramı Üzerinden Değerlendirilmesi


Creative Commons License

Eryılmaz Aksakal A. Ş.

4. İnternational Göbeklitepe Scientific Research Congress 07-08 October Şanlıurfa, Şanlıurfa, Türkiye, 7 - 08 Ekim 2022, ss.519-531

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Şanlıurfa
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.519-531
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Kavramsal Sanat Anlayışı 1960’lardan 1970’lerin sonlarına kadar etkili olmuş bir sanat hareketidir. Yüzyılın başlarında Duchamp’ın, hazır nesneleri sanat yapıtı olarak sunmasıyla, kavramsal sanatın düşünsel altyapısı hazırlanmış, ancak çok devingen olan yüzyılın sanat hareketlerinde  ikinci yarıdan sonra “Kavram Sanatı” veya “Kavramsal Sanat" olarak kabul edilmiştir. Sanatın malzemesinin nesneden kopup düşünceye, fikre evrildiği bu oluşum 1980’lerle birlikte ayrı düştüğü nesnesiyle tekrar bir araya gelmiştir. Bu yeni dönem sanatı, hem düşünsel formasyona sahip, hem de malzemesiyle yapıta kimlik kazandıran ürünler vermiştir. Yapıt artık sadece sanatçının, kavramların üzerine giderek oluşturduğu düşünsel bir etkinlik alanı olarak değil, aynı zamanda malzemenin salt kimliğiyle de söz sahibi olduğu bir nesneye dönüşmüştür. Bu aşamada cam malzemenin doğasından gelen saydamlık, yansıtma, geçirgenlik, kırılganlık  gibi özellikleri, sanat yapıtının kimliğine değer katan bir dil oluşturmaktadır. Yansıma, maddenin salt bir özelliği gibi görünse de, felsefenin de kapsama alanına girmektedir. İnsan zihnine yansıyan nesnel gerçeklikler, sanatçı belleğinde kavrama dönüşür ve bu yolla imgesel bir dil yaratılır.  Sanat yapıtı açısından ise, yapıt bazen izleyicinin yansıyan görüntüsünün de katıldığı karşılıklı etkileşimle ortaya çıkan, devinen yeni bir dile sahip olur.  Bu çalışmada, kavramsal sanat, yansıma kavramı ve sanat yapıtında kullanılan cam malzemenin bu kavram üzerinden artı bir değer oluşturduğu çalışmalar ele alınacaktır.

Anahtar Kelimeler: Cam, sanat, kavram, yansıma

Conceptual Art is an art movement that was effective from the 1960s to the late 1970s. The intellectual infrastructure of conceptual art was put together with Duchamp's presentation of ready-made objects as works of art at the beginning of the century, however in the art movements of the century, which were very dynamic, it was accepted as "Concept Art" or "Conceptual Art" only after the second half of the century. This formation, in which the material of art broke away from the object and evolved into thought and idea, reunited with the object from which it was separated in the 1980s. The art of this new period yielded products with both intellectual formation and material that gave identity to the work. The work is no longer only an intellectual field of activity created by the artist by going over concepts, but has also turned into an object in which the material has a say with its identity alone. At this stage, the characteristic properties of glass such as transparency, reflectivity, permeability and fragility create a language that adds value to the identity of the artwork. Although reflection seems to be an absolute property of matter, it also falls within the scope of philosophy. The objective realities reflected in the human mind turn into concepts in the artist's memory, and an imaginary language is created in this way. In terms of the work of art, the work sometimes has a new language that emerges and moves with the interaction of the reflected image of the viewer. In this study, conceptual art, the concept of reflection and the works in which glass is used in the artwork to create an added value through this concept will be discussed.

Key words: Glass, art, concept, reflection