4. İnternational Göbeklitepe Scientific Research Congress 07-08 October Şanlıurfa, Şanlıurfa, Türkiye, 7 - 08 Ekim 2022, ss.519-531
Kavramsal Sanat
Anlayışı 1960’lardan 1970’lerin sonlarına kadar etkili olmuş bir sanat
hareketidir. Yüzyılın başlarında Duchamp’ın, hazır nesneleri sanat yapıtı
olarak sunmasıyla, kavramsal sanatın düşünsel altyapısı hazırlanmış, ancak çok
devingen olan yüzyılın sanat hareketlerinde
ikinci yarıdan sonra “Kavram Sanatı” veya “Kavramsal Sanat" olarak
kabul edilmiştir. Sanatın malzemesinin nesneden kopup düşünceye, fikre
evrildiği bu oluşum 1980’lerle birlikte ayrı düştüğü nesnesiyle tekrar bir
araya gelmiştir. Bu yeni dönem sanatı, hem düşünsel formasyona sahip, hem de
malzemesiyle yapıta kimlik kazandıran ürünler vermiştir. Yapıt artık sadece
sanatçının, kavramların üzerine giderek oluşturduğu düşünsel bir etkinlik alanı
olarak değil, aynı zamanda malzemenin salt kimliğiyle de söz sahibi olduğu bir
nesneye dönüşmüştür. Bu aşamada cam malzemenin doğasından gelen saydamlık,
yansıtma, geçirgenlik, kırılganlık gibi
özellikleri, sanat yapıtının kimliğine değer katan bir dil oluşturmaktadır.
Yansıma, maddenin salt bir özelliği gibi görünse de, felsefenin de kapsama
alanına girmektedir. İnsan zihnine yansıyan nesnel gerçeklikler, sanatçı
belleğinde kavrama dönüşür ve bu yolla imgesel bir dil yaratılır. Sanat yapıtı açısından ise, yapıt bazen izleyicinin
yansıyan görüntüsünün de katıldığı karşılıklı etkileşimle ortaya çıkan, devinen
yeni bir dile sahip olur. Bu çalışmada,
kavramsal sanat, yansıma kavramı ve sanat yapıtında kullanılan cam malzemenin
bu kavram üzerinden artı bir değer oluşturduğu çalışmalar ele alınacaktır.
Anahtar
Kelimeler: Cam, sanat, kavram, yansıma
Conceptual Art is an art movement that was effective
from the 1960s to the late 1970s. The intellectual infrastructure of conceptual
art was put together with Duchamp's presentation of ready-made objects as works
of art at the beginning of the century, however in the art movements of the
century, which were very dynamic, it was accepted as "Concept Art" or
"Conceptual Art" only after the second half of the century. This
formation, in which the material of art broke away from the object and evolved
into thought and idea, reunited with the object from which it was separated in
the 1980s. The art of this new period yielded products with both intellectual
formation and material that gave identity to the work. The work is no longer
only an intellectual field of activity created by the artist by going over
concepts, but has also turned into an object in which the material has a say
with its identity alone. At this stage, the characteristic properties of glass
such as transparency, reflectivity, permeability and fragility create a
language that adds value to the identity of the artwork. Although reflection
seems to be an absolute property of matter, it also falls within the scope of
philosophy. The objective
realities reflected in the human mind turn into concepts in the artist's
memory, and an imaginary language is created in this way. In terms of the work
of art, the work sometimes has a new language that emerges and moves with the
interaction of the reflected image of the viewer. In this study, conceptual
art, the concept of reflection and the works in which glass is used in the
artwork to create an added value through this concept will be discussed.
Key words: Glass, art, concept, reflection