E-Ticaret Dersinin Online Pazarlama Girişimine Etkisi: Hazır Giyim Teknolojisi Programı Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma


Creative Commons License

Özbek A., Esmer Y., Şaylan O.

Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi, cilt.7, sa.16, ss.550-567, 2021 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 7 Sayı: 16
  • Basım Tarihi: 2021
  • Dergi Adı: Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Other Indexes
  • Sayfa Sayıları: ss.550-567
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

E-ticaret üreticilerin ürünlerini internet ortamında pazarlayabilecekleri ve çok az bir sermaye gerektiren önemli bir araçtır. Bu nedenle üniversitelerin çeşitli bölümlerindeki öğrencilere e-girişimcilik ve e-ticaret ile ilgili derslerin verilmesi giderek yaygınlaşmaktadır. Bu çalışmada meslek yüksekokullarının müfredatında yer alan e-ticaret dersinin öğrencilerin kendi ürettikleri ürünleri online pazarlama girişimlerine etkisi araştırılmıştır. Bu bağlamda Sinop Üniversitesi Gerze Meslek Yüksekokulu Hazır Giyim Teknolojisi Programı’nda öğrenim gören öğrencilere e-ticaret dersi verildikten sonra e-ticaret dersinin online pazarlamaya etkisini tespit etmek amacıyla öğrenciler üzerinde soru sorma tekniği kullanılarak bir araştırma gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda e-ticaret dersinin öğrencilerin kendi ürettikleri ürünleri online pazarlama girişimlerine olumlu etkisinin olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin %88’i e-ticaret dersinin online pazarlamaya olumlu etkisinin olduğunu beyan etmiştir. Yine elde edilen bulgulara göre, öğrencilerin % 93’ünün mezuniyetten sonra online ürün pazarlayabilecekleri düşünülmektedir. Ayrıca öğrencilerin online pazarlama sırasında en çok karşılaştığı sorunlar ise giysiyle, ulaştırılmasıyla ve fotoğraflarının kalitesi ile ilgili sorunlar olduğu belirlenmiştir. Elde edilen bu sonuçlar e-ticaret dersinin online pazarlamayı olumlu etkilediğini ve bu amaç için kullanılabileceğini göstermektedir. Bu nedenle e-girişimci sayısını artırarak istihdama katkı sağlamak amacıyla meslek yüksekokullarının müfredatlarında e-ticaret dersine daha çok yer verilmesi önerilmektedir.

E-commerce is an essential tool where manufacturers can market their products on the internet and requires very little capital. For this reason, it is becoming increasingly common to give courses related to e-entrepreneurship and e-commerce to students in various departments of universities. In this study, the effect of the e-commerce course, which is included in the curriculum of vocational schools, on the online marketing initiatives of students’ own products was investigated. In this context, after the e-commerce course was given to the students studying at Sinop University Gerze Vocational School Ready-Made Garment Technology Program, a research was conducted on the students using the questioning technique in order to determine the effect of the e-commerce course on online marketing. As a result of the research, it has been determined that the e-commerce course has a positive impact on the online marketing initiatives of students’ products. 88% of the students declared that the e-commerce course has a positive effect on online marketing. Again, according to the findings, it is thought that 93% of students will be able to market products online after graduation. In addition, it was determined that the most common problems during online marketing were related to the garment, its transportation and the quality of the photos. These results show that the e-commerce course has a positive impact on online marketing and can be used for this purpose. Therefore, to contribute to employment by increasing the number of e-entrepreneurs, it is recommended to include more e-commerce courses in the curricula of vocational schools.