İstanbul'daki Halk Kütüphanelerinin Okul Öncesi Dönem Çocuklara Uygunluğunun Değerlendirilmesi


Kakırman Yıldız A., Yalçınkaya B., Saydam V.

Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, cilt.58, sa.2, ss.1811-1836, 2018 (Hakemli Dergi)

Özet

Dünyada olduğu gibi Türkiye'de de okul öncesi eğitim konusu özellikle 2000'li yıllarda önemli gündem konuları arasında yer almış; okul öncesi eğitimin yaygınlaştırılması ve desteklenmesi için Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) tarafından bazı yasal düzenlemeler yapılmıştır. Okul öncesi eğitimde okullaşma oranının artırılmasına yönelik çalışmalar yapılıyor olsa da, asıl önemli olan bu yaygınlaştırma çalışmalarına paralel olarak, okul dışı ücretsiz eğitim hizmetlerini desteklemeye yönelik çalışmaların geliştirilmesidir. Kendileri için özel alanlar ve programlar hazırlanmış olan farklı sosyo-ekonomik çevreden gelen çocukların halk kütüphanelerine erişiminin sağlanması ile çocuklar arasındaki akademik farkları eşitlemek ve duygusal kırılganlıkları azaltabilmek için çok önemli bir fırsat elde edilmiş olacaktır. Nitekim erken yaşlardan itibaren kütüphane kullanımı desteklenen çocuklar, büyük olasılıkla ileriki yıllarda da kütüphane kullanıcısı olarak kalacaklardır. Fakat milli eğitim sistemi ile kütüphaneler arasında organik bağın kurulmamış olması, Türk Kütüphaneciliğinin mekân, kullanıcı ve hizmet olarak gruplanabilecek sorunlarının temeli olarak da gösterilebilir. Nitekim 6- 17 yaş arası çocuk ve gençlerin hayatlarında zorunlu bir sürecin temelini oluşturan milli eğitim müfredatının, kitap okuyan ve kütüphaneyi üçüncü mekân olarak kullanan insan tipini yetiştirecek biçimde düzenlenmemiş olması kütüphane-okul arasındaki işbirliğinin kurulmasına ve çocuk ve gençlerin bu işbirliğinin doğal bir üyesi olmasına engel olmaktadır. Bu çalışmanın amacı, İstanbul'daki halk kütüphanelerindeki çocuk bölümlerinde, okul öncesi dönem çocukları için ayrılmış olan alanların uygunluğunu analiz etmektir. Bu çalışma kapsamında, halk kütüphanelerinde en az %25 oranında temsil edilmesi gereken çocuk bölümlerinin koleksiyon, hizmetler, faaliyetler ve mekân olarak ne kadar etkin olduğu ve halk kütüphanelerinin hizmet planlarını oluştururken okul öncesi dönem çocuklarına bu planlamada ne ölçüde yer verdiği analiz edilmiştir. Bu analizleri gerçekleştirmek için, İstanbul'un farklı bölgelerinde faaliyet gösteren 30 tane halk kütüphanesinde bu çalışmalar yapılmıştır. Çalışmada kullanılan veri toplama formları 5 faktör altında 20 kriterden oluşmaktadır.

The subject of pre-school education was among the major agenda issues in Turkeyespecially in the 2000s, and some legal arrangements have been made by the Ministry ofNational Education for the dissemination and support of pre-school education. Althoughefforts are being made to increase the enrollment rate in pre-school education, parallel tothese dissemination efforts, it is important to develop studies to support free educationalservices out of school. Providing the access of children from different socio-economicbackgrounds to the public libraries where special areas and programs are prepared forthem will be a very important opportunity to equalize academic differences betweenchildren and reduce emotional vulnerabilities. As a matter of fact, children whose libraryuse has been promoted since early ages are likely to remain library users in the future.Unfortunately, the lack of an organic link between the national education system and thelibraries is a serious problem. As a matter of fact, the national education curriculum, whichforms the basis of a compulsory period in the lives of children and adolescents between theages of 6 and 17, is not designed to educate people who read books and use the library asthe third space. The purpose of this study is to analyze the appropriateness of the areasdesignated for pre-school children in the children's sections of public libraries in Istanbul.This study analyzes the way in which the children's sections, which should constitute atleast 25% of the public libraries, are effective as collections, services, activities and space,and how the public libraries provide service plans to pre-school children in this plan. Theseanalyses were carried out in 30 public libraries in different regions of Istanbul. The datacollection forms used in the study consist of 20 criteria under 5 factors.