Türkiye ile Almanya Arasındaki Örme Hazır Giyim Dış Ticaretinin Simetrik ve Asimetrik Nedensellik İlişkilerinin İncelenmesi


Creative Commons License

Esmer Y., Özbek A., Kırca M.

Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, cilt.7, sa.16, ss.836-850, 2019 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 7 Sayı: 16
  • Basım Tarihi: 2019
  • Dergi Adı: Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.836-850
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Türkiye ve Almanya, dünyanın örme hazır giyim ürünü ihraç eden en önemli ülkeler arasındadır. Ayrıca Almanya, Türkiye için örme hazır giyim ürün ihracatında en önemli bir pazar durumundadır. Bu yönüyle Türkiye ile Almanya arasındaki örme hazır giyim ihracatı stratejik bir öneme sahiptir ve bu yönüyle stratejik yönetilmesi gerekmektedir. Bu nedenle Türkiye ile Almanya arasındaki örme hazır giyim ticaretinin nedensellik ilişkilerinin tespit edilmesi dış ticaretin stratejik yönetimine katkı sağlayacaktır. Bu çalışmada Türkiye ve Almanya’nın örme hazır giyim ihracat verileri kullanılarak iki ülke arasındaki örme hazır giyim ticaretinin simetrik ve asimetrik nedensellik ilişkileri tespit edilmeye çalışılmaktadır. Araştırma sonucuna göre Türkiye’nin örme hazır giyim ihracatındaki değişimlerinin, Almanya’nın örme hazır giyim ihracatını etkilemekte olduğu fakat Almanya’nın örme hazır giyim ihracatındaki değişimlerin Türkiye’nin ihracatında bir değişime neden olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuç Türkiye ve Almanya arasında gerçekleşen örme hazır giyim ürünleri ticaretinde daha çok Türkiye`nin lehine bir durumun olduğunu göstermekte ayrıca bu sonuç Almanya`nın Türkiye için önemli bir örme hazır giyim pazarı olduğunu doğrulamaktadır. Ayrıca Türkiye’nin en fazla örme hazır giyim ürünü ihraç ettiği 5 ülke sırasıyla; Almanya, Birleşik Krallık, İspanya, Irak ve Hollanda iken Almanya’nın en çok ihracat yaptığı 5 ülke ise İsviçre, Avusturya, Fransa, Hollanda ve Polonya’dır. Sonuç olarak bu çalışmadan elde edilen bulguların örme hazır giyim dış ticaretinin stratejik yönetimi bağlamında dış ticaret yöneticilerine önemli bilgiler sağlayacağı düşünülmektedir.

Turkey and Germany are the two most important exporters of knitted garments in the world. Germany is also an important knitted garment export market for Turkey. İn this respect, knitted garment trade between Germany and Turkey has a strategic importance that should be managed strategically. Therefore, determining the causality of knitted garment trade between Turkey and Germany will contribute to the strategic management of foreign trade. The aim of this study is to determine the symmetric and asymmetric causality of knitted garment trade between Turkey and Germany using the two countries’ knitted garment export data. Results show that changes in Turkey's knitted garment export affects Germany’s knitted garment export but that changes in Germany’s knitted garment export does not lead to a change in Turkey’s export. This result indicates that knitted garment trade between Germany and Turkey is more advantageous for Turkey and confirms that Germany is an important knitted garment export market for Turkey. On the other hand, the top 5 countries that Turkey exports most knitted garment products are Germany, United Kingdom, Spain, Iraq and Holland while the top 5 countries that Germany exports most knitted garment products are Switzerland, Austria, France, Holland and Poland. In conclusion, we believe that the results of this study will provide foreign trade managers with important information on the strategic management of knitted garment foreign trade.