Basketbol, Futbol ve Oryantiring Federasyonlarınca Verilen Antrenörlük Eğitiminin Katılımcı Görüşlerine Göre İncelenmesi: Tanımlayıcı Araştırma


AKTAŞ A. K., Nayır N. A., inan M., ÖZÇELİK F., GÜN E., DALAR G. G., ...Daha Fazla

Türkiye Klinikleri Spor Bilimleri Dergisi, cilt.17, sa.2, ss.137-146, 2025 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Amaç: Bu araştırmanın amacı, basketbol, futbol ve oryantiring bran şla- rında antrenörlük eğitimi alan katılımcıların, antrenör eğitim programlarına iliş- kin görü şlerini “program de ğerlendirme ölçütleri” ba ğlamında incelemektir. Gereç ve Yöntemler: Araştırma, betimsel araştırma modeli çerçevesinde tarama deseni kullanılarak tasarlanmış ve örneklem uygun örnekleme yöntemiyle belir- lenmiştir. Veri toplamak için “Eğitim Programlarını Değerlendirme Ölçeği” kul- lanılmıştır. Ölçek, çevrim içi ve e-posta yoluyla basketbol, futbol ve oryantiring antrenörlük programlarını başarı ile tamamlamış olan katılımcılara ulaştırılmış- tır. Veri toplama arac ı 3 bölümden olu şmaktadır. Birinci bölüm; onam formu, ikinci bölüm; kişisel ve demografik bilgilerin yer aldığı form, üçüncü bölüm ise katılımcıların aldıkları eğitim programını değerlendirecekleri 35 maddelik ve 4 boyuttan oluşan 5'li likert tipinde bir veri toplama arac ıdır. Çalışmada verilerin analizinde t-testi, varyans analizi ve Pearson korelasyon analizi yöntemleri kul- lanılmıştır. Ölçeğin Cronbach alfa güvenirlik katsayısı 0,92, Spearman-Brown 2 yarı testi sonucu ise 0,90’d ır. Bulgular: Araştırma sonuçları, kadınların antre- nörlük eğitim programlarını erkeklere göre daha olumlu değerlendirdiğini ortaya koymuştur. Katılımcıların branşlarının program değerlendirmesi üzerinde anlamlı bir etkisi bulunmazken, ya ş ve deneyim arttıkça programlara yönelik de ğerlen- dirmelerin olumsuz yönde değiştiği belirlenmiştir. Sonuç: Antrenör eğitim prog- ramlarının de ğerlendirilmesinde cinsiyetin etkili oldu ğu, ancak bran ş farklılıklarının bir rol oynamadığı görülmüştür. Ayrıca, deneyim ve yaş arttıkça eğitim programlarına karşı eleştirel bir tutumun geliştiği saptanmıştır. Bu sonuç- lar, programların cinsiyet ve yaş gibi faktörler göz önünde bulundurularak yeni- den düzenlenmesi gerektiğini göstermektedir.
Objective: This study aims to examine the perspectives of partic- ipants who have received coaching training in basketball, football, and orien- teering branches regarding coaching education programs within the context of “program evaluation criteria”. Material and Methods: The research was de- signed using the scanning design within the framework of the descriptive research model and the sample was determined by the appropriate sampling method. Data were collected using the “Educational Program Evaluation Scale”. The scale was administered online and via email to participants who had successfully completed coaching programs in basketball, football, and orienteering. The data collection tool consisted of 3 sections. The 1st section included a consent form, the 2nd sec- tion contained a form for personal and demographic information, and the 3rd sec- tion consisted of a 35-item, 4-dimensional, 5-point Likert-type scale evaluating the coaching education programs. Data analysis involved t-tests, analysis of vari- ance, and Pearson correlation analyses. The Cronbach alpha reliability coefficient of the scale is 0.92, and the Spearman-Brown 2 half test result is 0.90. Results: The findings revealed that women evaluated coaching education programs more positively than men. No significant effect of participants’ branches on program evaluation was identified. However, it was observed that with increasing age and experience, evaluations of the programs tended to become more critical. Con- clusion: Gender was found to be an influential factor in the evaluation of coach- ing education programs, whereas branch differences played no role. Additionally, increasing age and experience were associated with the development of a more critical attitude towards the programs. These findings suggest that coaching edu- cation programs should be revised by considering factors such as gender and age.