ISophos: Uluslararası Bilişim, Teknoloji ve Felsefe Dergisi, cilt.4, sa.7, ss.19-30, 2021 (Hakemli Dergi)
Günümüzün gelişen dijital dünyasında çoğumuz hayatımızı kolaylaştırmak için işlerimizi bilgisayarlara aktarıyoruz. Hayatın her
alanında mekanik yardımcılarımız olarak kullandığımız bu yetenekli cihazlar, ticari olarak piyasaya sürülmelerinden bu yana dünyayı
önemli ölçüde değiştirdi. Makinelerin gelişen yetenekleri doğrultusunda akıllı makineler, her hareketi, her satırı insanlardan daha iyi
ve daha hızlı hesaplayarak uygulayabilirken; insanlar, zekâ ve yaşam
deneyimlerine dayalı olarak görevleri yerine getirebilir, kararlar verebilir ve sorunları çözebilir. Yapay zekâ, makinelerin deneyimleyerek
öğrenmesi, yeni girdilere uyum sağlaması ve insan benzeri görevleri
gerçekleştirmesini mümkün kılmaktadır. Bilgisayarlar çok daha hızlı
öğrenebilir ve karmaşık seçenekleri en uyguna indirgeyebilmektedir. İlk bilgisayarlar ile birlikte yapay zekânın insana veya bilgisayara
karşı test edilmesi için insan gibi düşünerek oynayan ve öğrenen satranç programları üretilmeye başlamıştır. Satranç, tarih boyunca insan zekasını temsil eden bir oyun olarak görülmüştür. Bu makalenin
yaklaşımını satranç oyunu temelinde insan bilgisayar mücadeleleri
oluşturmaktadır. İnsan oyuncular, işlem yeteneği kısıtlı bilgisayarlar
döneminde makinelere karşı üstünlük sağlarken; yapay zeka ve bilgisayar donanımı geliştikçe makineler insan oyunculara karşı üstün
duruma gelmiştir. İnsan ve Makine öğrenmesi rekabetinin satranç
oyunu ile başlayan serüveni ve yapay zekânın ortaya çıkış süreci ile
gelişmeleri bu makalede literatür taraması ile derlenecektir.
In today’s evolving digital world, most of us are transferring our
human work to computers to make our lives easier. These capable
devices, which we use as our mechanical servants in every aspect
of life, have dramatically changed the world since their commercial
introduction. In line with the evolving capabilities of machines,
smart machines can execute every move, every line by calculating
better and faster than humans, on the other hand, Humans can
perform tasks, make decisions and solve problems based on their
intelligence and life experience. Artificial intelligence makes it
possible for machines to learn by experience, adapt to new inputs,
and perform human-like tasks. Computers can learn much faster and can optimize complex options. With the first computers, chess programs that play and learn
by thinking like a human have begun to be produced in order to test artificial intelligence
against humans or computers. While human players were superior to machines in the era
of computers with limited processing capability; as artificial intelligence and computer
hardware developed, machines became superior to human players. The adventure of human
and machine learning competition that started with the game of chess and the emergence
and the development of artificial intelligence will be compiled with a literature review in
this article.