X. ULUSLARARASI TARİH EĞİTİMİ SEMPOZYUMU, Kars, Türkiye, 4 - 06 Ekim 2024, ss.12-13, (Tam Metin Bildiri)
Kapsayıcı eğitim dezavantaja sahip bireylerin eğitime katılımını ifade etmektedir.
Kavram ilk kez kullanılmaya başlandığında öğrenme güçlüğüne sahip bireylerin
eğitimine katılımını ifade ederken daha sonraki yıllarda kültürel farklılıkların da
eğitime katılımını ifade etmeye başlamıştır. Son on yılda Türkiye’ye yapılan göçlerle
beraber kapsayıcı eğitim daha da önem kazanmıştır. Bu süreçte kapsayıcı eğitim
farklı bölgelerden, kültürlerden veya ülkelerden gelen öğrencilerin eğitime katılımını
da içermektedir. Bu bağlamda tüm bireylerin eğitim haklarından eşit bir şekilde
faydalanabilmesi için öğretim programlarının sunduğu içerik önemli hale
gelmektedir. Tarih derslerinin farklı kimlik ve kültürlere dair konuları içermesi ve
toplumsal bütünleşmeye katkı sağlama potansiyeline sahip olması sebebiyle
kapsayıcı eğitim açısından incelenmesi önem arz etmektedir. Bu araştırmada 2023 ve
2024 tarih öğretim programlarının incelenerek kapsayıcı eğitim açısından iki program
arasındaki benzerlik ve farklılıkların ortaya konulması amaçlanmıştır. Araştırmanın
problem cümlesini “2023 ve 2024 tarih öğretim programlarının kapsayıcı eğitim
açısından özellikleri nelerdir?” sorusu oluşturmaktadır.
Araştırmada nitel araştırma desenlerinden biri olan durum çalışması kullanılmıştır.
Veri toplama aracı olarak doküman analizinin kullanıldığı araştırmanın örneklemini
2023 ve 2024 yıllarında yayınlanan tarih öğretim programları oluşturmaktadır.
Araştırmanın bulgularına içerik analizi ile ulaşılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre
her iki öğretim programında da kapsayıcı eğitim temel yaklaşım/felsefe ve amaçlar
ve kazanımlar/öğrenme çıktıları bakımından benzer şekilde sınırlı olduğu; ölçme ve
değerlendirme yaklaşımı açısından ise 2024 programının bireysel farklılıklardan
hareketle ölçme ve değerlendirme çeşitliliğine dair somut örnekler ortaya koyduğu
ifade edilebilir.
Inclusive education refers to the participation of disadvantageous individuals in
education. When the concept was first used, it referred to the participation of
individuals with learning difficulties in education, but in the following years,
became the participation of cultural differences in education. In the last decade,
inclusive education has gained more importance with the migration to Turkey.
In this process, inclusive education includes the participation of students from
different regions, cultures or countries in education. In this context, the content
offered by curricula becomes important for all individuals to benefit the right to
education equally. Since history courses include topics related to different
identities and cultures and have the potential to contribute to social integration,
it is important to analyze them in terms of inclusive education. In this study, it is
aimed to analyze the 2023 and 2024 history curricula and to reveal the similarities
and differences between the two programs in terms of inclusive education. The
problem statement of the research is “What are the characteristics of the 2023 and
2024 history curricula in terms of inclusive education?”.
Case study, one of the qualitative research designs, was used in the study. The
sample of the research, in which document analysis was used as a data collection
tool, consists of history curricula published in 2023 and 2024. The findings of the
study were obtained through content analysis. According to the research results,
it can be stated that in both curricula, inclusive education is similarly limited in
terms of basic approach/philosophy and objectives and achievements/learning
outcomes; and in terms of measurement and evaluation approach, it can be stated
that the 2024 program presents concrete examples of measurement and
evaluation diversity based on individual differences.