Okul Öncesi Eğitime Devam Eden ve Etmeyen 60-72 Aylık Çocukların Değer Algılarına Ebeveyn Tutumlarının Etkisinin İncelenmesi.


Creative Commons License

Balaban Dağal A., Özkan B.

Turkish Studies-Educational Sciences, cilt.18, sa.3, ss.1007-1028, 2023 (Hakemli Dergi)

Özet

Bütün toplumlar varlıklarını devam ettirebilmek için geçmişten gelen milli değerleri ile toplumlarca kabul edilebilen evrensel değerleri yeni nesle aktarım yapmak istemektedirler. Eğitimin toplumsal sorumluluğunu ifade eden değerleri benimseyen bireyler yetiştirmek toplumun, okulun ve ailenin en önemli vazifelerinden biridir. Eğitim, bireylere sadece akademik bilgiler kazandırmakla kalmaz, aynı zamanda toplumsal değerleri, kültürel mirası ve insan haklarını da öğretmelidir. Eğitim, sadece bireylerin kişisel başarısı için değil, aynı zamanda bir toplumun ilerlemesi ve bir arada yaşamanın temelini oluşturur. Araştırmanın temel amacı okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden ve etmeyen 60-72 aylık çocukların değer algılarına ebeveyn tutumlarının etkisinin incelenmesidir. Araştırmanın örneklemini 2019-2020 yılında okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden ve etmeyen 60-72 aylık 234 çocuk ve ebeveyn oluşturmaktadır. Araştırmada demografik bilgileri toplamak için “Kişisel Bilgi Formu”, çocukların değer algılarını ölçmek için “Okul Öncesi Değerler Ölçeği Aile Formu” ve ebeveyn tutumlarını ölçmek için “Ebeveyn Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma verileri istatistiksel paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin analizinde, Bağımsız Gruplar t Testi, Tek yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ve Pearson Korelasyon Analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, ebeveyn tutumları ile değer algıları arasındaki ilişki incelendiğinde istatistiksel olarak anlamlı bir farklılığın olduğu görülmüştür. Bu ilişkinin düşük düzeyde ve pozitif yönlü olduğu görülmüştür. Ebeveyn tutumlarındaki olumlu eğilimin değer algılarını da arttırdığı sonucuna ulaşılmıştır.