Atıf İçin Kopyala
Yalçınkaya B.
Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, cilt.59, sa.1, ss.370-397, 2019 (Hakemli Dergi)
Özet
En
basit
tanımlama
ile
resmi
kurum
ve
kuruluşların
sunduğu
hizmetlerin
tek
bir
yapıda
toplanarak
vatandaşlara
internet
üzerinden
sunulması
olan
e-devlet
kavramı,
süreçleri
interaktif
bir
ortamda
toplayıp;
bilgiye/belgeye/süreçlere
etkili,
verimli,
doğru
ve
hızlı
bir
şekilde
eriştirerek
bireylerin
e-vatandaşa
dönüşmesini
sağlamıştır.
Bunun
bir
sonucu
olarak
bireyler
de
e-devlet
içerisinde
veri/bilgi/belge
oluşturma
sürecine
katılarak
e-
katılımcılığı
(e-demokrasiyi)
işler
hale
getirmiştir.
En
önemli
amacı
verimli
bir
kamu
üst/altyapısının
inşasını
sağlamak
olan
e-devlet,
tüm
süreçlerin
merkezine
bireyleri
alarak
çağdaş
bir
yönetim
felsefesine
geçişi
sağlamıştır.
Bu
sayede
“klâsik”
“sıkıcı”
bürokrasi işlemleri, yerini daha hızlı sonuç alınabilen yeni bir işlem türüne (e-bürokrasi)
bırakmıştır.
E-devletin
işlerliğini
(algısını),
bireyler
açısından
test
etmek
üzere
literatürde
çeşitli
araştırmalar
bulunmaktadır.
Bu
çalışmada
Türkiye'de
eğitim
gören
üniversite
öğrencilerinin
e-devleti
nasıl
algıladıkları
araştırılmıştır.
1016
öğrenciye
uygulanan
anket
sonucunda;
öğrencilerin
e-devleti
kullanma
eğiliminin
yüksek
olduğu;
hizmetlerden
duyulan
memnuniyetin
e-devletin
kullanım
devamlılığına
etki
ettiği
ve
e-devlet
platformuna
güvendiklerini
ortaya
koymuştur.
Ayrıca
yapılan
çeşitli
analizler
sonucunda
(güvenirlik,
geçerlik,
doğrulayıcı
faktör
analizi
vb.)
uygulanan
ölçeğin
geçerli
ve
yüksek
güvenirlik
ve
geçerliğe
sahip
olduğu
görülmüş
ve
oluşturulan
3
hipotez
de
(H1:
“E-
devletten
duyulan
memnuniyetle
e-devlete
olan
güven
arasında
pozitif
yönlü
bir
etkileşim
vardır”,
H2:
“E-devlete
duyulan
güven
ile
e-devleti
kullanım
devamlılığı
niyeti
arasında
pozitif
yönlü
bir
etkileşim
vardır”
ve
H3:
“E-devletten
duyulan
memnuniyet
ile
e-devleti
kullanım
devamlılığı
niyeti
arasında
pozitif
yönlü
bir
etkileşim
vardır”)
yüksek
korelasyon
ile
kabul
edilmiştir.
En
basit
tanımlama
ile
resmi
kurum
ve
kuruluşların
sunduğu
hizmetlerin
tek
bir
yapıda
toplanarak
vatandaşlara
internet
üzerinden
sunulması
olan
e-devlet
kavramı,
süreçleri
interaktif
bir
ortamda
toplayıp;
bilgiye/belgeye/süreçlere
etkili,
verimli,
doğru
ve
hızlı
bir
şekilde
eriştirerek
bireylerin
e-vatandaşa
dönüşmesini
sağlamıştır.
Bunun
bir
sonucu
olarak
bireyler
de
e-devlet
içerisinde
veri/bilgi/belge
oluşturma
sürecine
katılarak
e-
katılımcılığı
(e-demokrasiyi)
işler
hale
getirmiştir.
En
önemli
amacı
verimli
bir
kamu
üst/altyapısının
inşasını
sağlamak
olan
e-devlet,
tüm
süreçlerin
merkezine
bireyleri
alarak
çağdaş
bir
yönetim
felsefesine
geçişi
sağlamıştır.
Bu
sayede
“klâsik”
“sıkıcı”
bürokrasi işlemleri, yerini daha hızlı sonuç alınabilen yeni bir işlem türüne (e-bürokrasi)
bırakmıştır.
E-devletin
işlerliğini
(algısını),
bireyler
açısından
test
etmek
üzere
literatürde
çeşitli
araştırmalar
bulunmaktadır.
Bu
çalışmada
Türkiye'de
eğitim
gören
üniversite
öğrencilerinin
e-devleti
nasıl
algıladıkları
araştırılmıştır.
1016
öğrenciye
uygulanan
anket
sonucunda;
öğrencilerin
e-devleti
kullanma
eğiliminin
yüksek
olduğu;
hizmetlerden
duyulan
memnuniyetin
e-devletin
kullanım
devamlılığına
etki
ettiği
ve
e-devlet
platformuna
güvendiklerini
ortaya
koymuştur.
Ayrıca
yapılan
çeşitli
analizler
sonucunda
(güvenirlik,
geçerlik,
doğrulayıcı
faktör
analizi
vb.)
uygulanan
ölçeğin
geçerli
ve
yüksek
güvenirlik
ve
geçerliğe
sahip
olduğu
görülmüş
ve
oluşturulan
3
hipotez
de
(H1:
“E-
devletten
duyulan
memnuniyetle
e-devlete
olan
güven
arasında
pozitif
yönlü
bir
etkileşim
vardır”,
H2:
“E-devlete
duyulan
güven
ile
e-devleti
kullanım
devamlılığı
niyeti
arasında
pozitif
yönlü
bir
etkileşim
vardır”
ve
H3:
“E-devletten
duyulan
memnuniyet
ile
e-devleti
kullanım
devamlılığı
niyeti
arasında
pozitif
yönlü
bir
etkileşim
vardır”)
yüksek
korelasyon
ile
kabul
edilmiştir.
En
basit
tanımlama
ile
resmi
kurum
ve
kuruluşların
sunduğu
hizmetlerin
tek
bir
yapıda
toplanarak
vatandaşlara
internet
üzerinden
sunulması
olan
e-devlet
kavramı,
süreçleri
interaktif
bir
ortamda
toplayıp;
bilgiye/belgeye/süreçlere
etkili,
verimli,
doğru
ve
hızlı
bir
şekilde
eriştirerek
bireylerin
e-vatandaşa
dönüşmesini
sağlamıştır.
Bunun
bir
sonucu
olarak
bireyler
de
e-devlet
içerisinde
veri/bilgi/belge
oluşturma
sürecine
katılarak
e-
katılımcılığı
(e-demokrasiyi)
işler
hale
getirmiştir.
En
önemli
amacı
verimli
bir
kamu
üst/altyapısının
inşasını
sağlamak
olan
e-devlet,
tüm
süreçlerin
merkezine
bireyleri
alarak
çağdaş
bir
yönetim
felsefesine
geçişi
sağlamıştır.
Bu
sayede
“klâsik”
“sıkıcı”
bürokrasi işlemleri, yerini daha hızlı sonuç alınabilen yeni bir işlem türüne (e-bürokrasi)
bırakmıştır.
E-devletin
işlerliğini
(algısını),
bireyler
açısından
test
etmek
üzere
literatürde
çeşitli
araştırmalar
bulunmaktadır.
Bu
çalışmada
Türkiye'de
eğitim
gören
üniversite
öğrencilerinin
e-devleti
nasıl
algıladıkları
araştırılmıştır.
1016
öğrenciye
uygulanan
anket
sonucunda;
öğrencilerin
e-devleti
kullanma
eğiliminin
yüksek
olduğu;
hizmetlerden
duyulan
memnuniyetin
e-devletin
kullanım
devamlılığına
etki
ettiği
ve
e-devlet
platformuna
güvendiklerini
ortaya
koymuştur.
Ayrıca
yapılan
çeşitli
analizler
sonucunda
(güvenirlik,
geçerlik,
doğrulayıcı
faktör
analizi
vb.)
uygulanan
ölçeğin
geçerli
ve
yüksek
güvenirlik
ve
geçerliğe
sahip
olduğu
görülmüş
ve
oluşturulan
3
hipotez
de
(H1:
“E-
devletten
duyulan
memnuniyetle
e-devlete
olan
güven
arasında
pozitif
yönlü
bir
etkileşim
vardır”,
H2:
“E-devlete
duyulan
güven
ile
e-devleti
kullanım
devamlılığı
niyeti
arasında
pozitif
yönlü
bir
etkileşim
vardır”
ve
H3:
“E-devletten
duyulan
memnuniyet
ile
e-devleti
kullanım
devamlılığı
niyeti
arasında
pozitif
yönlü
bir
etkileşim
vardır”)
yüksek
korelasyon
ile
kabul
edilmiştir.
En basit tanımlama ile resmi kurum ve kuruluşların sunduğu hizmetlerin tek bir yapıda
toplanarak vatandaşlara internet üzerinden sunulması olan e-devlet kavramı, süreçleri
interaktif bir ortamda toplayıp; bilgiye/belgeye/süreçlere etkili, verimli, doğru ve hızlı bir
şekilde eriştirerek bireylerin e-vatandaşa dönüşmesini sağlamıştır. Bunun bir sonucu
olarak bireyler de e-devlet içerisinde veri/bilgi/belge oluşturma sürecine katılarak ekatılımcılığı (e-demokrasiyi) işler hale getirmiştir. En önemli amacı verimli bir kamu
üst/altyapısının inşasını sağlamak olan e-devlet, tüm süreçlerin merkezine bireyleri
alarak çağdaş bir yönetim felsefesine geçişi sağlamıştır. Bu sayede “klâsik” “sıkıcı”
bürokrasi işlemleri, yerini daha hızlı sonuç alınabilen yeni bir işlem türüne (e-bürokrasi)
bırakmıştır. E-devletin işlerliğini (algısını), bireyler açısından test etmek üzere literatürde
çeşitli araştırmalar bulunmaktadır. Bu çalışmada Türkiye'de eğitim gören üniversite
öğrencilerinin e-devleti nasıl algıladıkları araştırılmıştır. 1016 öğrenciye uygulanan anket
sonucunda; öğrencilerin e-devleti kullanma eğiliminin yüksek olduğu; hizmetlerden
duyulan memnuniyetin e-devletin kullanım devamlılığına etki ettiği ve e-devlet
platformuna güvendiklerini ortaya koymuştur. Ayrıca yapılan çeşitli analizler sonucunda
(güvenirlik, geçerlik, doğrulayıcı faktör analizi vb.) uygulanan ölçeğin geçerli ve yüksek
güvenirlik ve geçerliğe sahip olduğu görülmüş ve oluşturulan 3 hipotez de (H1: “Edevletten duyulan memnuniyetle e-devlete olan güven arasında pozitif yönlü bir etkileşim
vardır”, H2: “E-devlete duyulan güven ile e-devleti kullanım devamlılığı niyeti arasında
pozitif yönlü bir etkileşim vardır” ve H3: “E-devletten duyulan memnuniyet ile e-devleti
kullanım devamlılığı niyeti arasında pozitif yönlü bir etkileşim vardır”) yüksek korelasyon
ile kabul edilmiştir.