Tüketicilerin Kripto Para Borsası Seçimine Etki Eden Faktörler


Creative Commons License

Serbest D., Başcı A.

TESAM VIII. Uluslararası Sosyal Bilimler Kongresi 21. Yüzyılda Uluslararası Sistemin Geleceği: Fırsatlar, Zorluklar ve Yeni Dinamikler, İstanbul, Türkiye, 16 - 18 Ekim 2024, ss.141-177, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.141-177
  • Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Günümüzde yaşanan teknolojik gelişmeler ışığında birçok alanda ciddi gelişmeler görülmesine ek olarak finans alanında da oldukça önemli gelişmeler dikkat çekmektedir. Finans alanın- da yaşanan ve devrimsel olarak nitelendirilebilecek en önemli gelişme ise blok zinciri teknolojisi ve kripto paralar olarak öne çıkmaktadır. Bu bilgilerin ışığında, bu araştırma blok zinciri tek-

-142-

page143image2529198400 page143image2529198704 page143image2529199008 page143image2529199312 page143image2529199616 page143image2529200176 page143image2529200384 page143image2529200688
page144image2503852528 page144image2503005920 page144image2503324896 page144image2503284320 page144image2503849584 page144image2503851696 page144image2503842560 page144image2503843360

nolojisi devrimi ile ortaya çıkan kripto paraları ve kripto para borsalarını yenilikçi teknolojiler olarak görmekte ve bu pers- pektif ile tüketicilerin söz konusu kripto para borsaları arasın- da seçim yaparken dikkate aldığı faktörleri tespit etmeyi amaç- lamaktadır. Araştırma, temellerini Teknoloji Kabul Modeli ve Yeniliklerin Yayılması Teorisi’ne dayandırmakta olup, araştırma modeli bahsi geçen iki teorinin entegre edilmesi ile oluşturul- muştur. Araştırmada kullanılan 344 veri, daha önce en az bir kez herhangi bir kripto para borsasında işlem yapmış 18 yaşın üze- rindeki Türk tüketicilerin hazırlanan çevrimiçi ankete katılma- sı ile toplanmıştır. Veriler SPSS-26 programı kullanılarak analiz edilmiş ve bu bağlamda, uyumluluk ve gözlemlenebilirlik değiş- kenlerinin algılanan kullanım kolaylığı üzerinde, uyumluluk ve denenebilirlik değişkenlerinin ise algılanan kullanışlılık üzerin- de istatistiksel olarak anlamlı bir etkisi olduğu saptanmıştır. Ek olarak, algılanan kullanışlılık ve de algılanan kullanım kolaylı- ğının tutum üzerinde etkisi olduğu saptanmıştır. Tutumun ise davranışsal niyet üzerinde istatistiksel olarak anlamlı bir etkisi olduğu tespit edilmiştir.

In the contemporary era, marked by rapid advancements in technology, significant developments in the financial sector have been noteworthy. Foremost among these advancements is the advent of blockchain and also cryptocurrencies. This study in- vestigates the factors influencing consumer selection of crypto- currency exchange platforms. The research framework integrates the Technology Acceptance Model (TAM) and the Diffusion of Innovations Theory (DOI). The data which used in the study were collected from 344 Turkish participants, above the age of 18, who have utilized any cryptocurrency exchange at least once in their lifetime, via an online survey. It was discovered that com- patibility and trialability significantly influence perceived useful- ness, while compatibility and observability significantly impact perceived ease of use. Furthermore, perceived usefulness and perceived ease of use were found to significantly affect attitudes, which in turn, significantly influence behavioral intentions.