Dîvân İlmi Araştırmalar, sa.12, ss.275-297, 2002 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmamızda, yapmış olduğumuz araştırmalara göre şimdiye kadar fark edilmemiş veya yanlış anlaşılmış olan bir sanatkâr imzası ve bu sanatkârın Türk tezyînâtına getirdiği yenilikler üzerine bazı düşüncelerimizi dile getirmeye çalışacağız.
Muhammed/Mehmed adında bir sanatkâra aittir. Mimarî
yapılarda ve bilhassa çiniler üzerinde görülen, bazen tersyüz olarak işlenmiş
bu tarz kitabelerin, yeni bir bakışla dikkatlice incelenmesi gerektir. Çünkü bu
tür yazıların sanatkâr imzası olma ihtimali oldukça yüksektir.
Ters yazıldığını sandığımız “Muhammed” ismi aslında
“amilehû” şeklinde başlayan bir imza kitabesi olabilir. Bazen isim de ters
yazılarak imzanın bir muammaya dönüştürüldüğü görülmektedir. Bununda en güzel
örneğini yine Edirne Selimiye Camii’ndeki imza kitabesinde görmekteyiz. Burada
kitabe iki ayrı levha halinde “amilehû” “Ali” şeklinde yazılmıştır. “Ali” ismi ters
yazılıp “amilehû” kelimesinin de tersinden okunması sağlanarak “Muhammed” ve
“Ali” isimleri yan yana getirilmek suretiyle, imzaya farklı bir hava ve mana
yüklenmiştir. Şimdilik iki örneğini sunduğumuz bu tür imzalara yenilerinin
eklenmesiyle, bu güne kadar isimsiz birer kahraman olarak yaşamış olan birçok
usta ve sanatkâr günışığına çıkacaktır.