29. Ulusal Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Kongresi, İstanbul, Türkiye, 2 - 05 Mayıs 2019, ss.49
Prof. Dr. Ayşe Rodopman Arman
aarman@marmara.edu.tr
Başlık:
Gelişimsel nöropsikiyatri ile yapay zekanın
buluşması: Tanı, takip ve tedavide neler değişecek?
Yapay
zekâ çalışmalarının amacı kısaca bir bilgisayarın ya da bir robotun insan
zekâsına benzer bir şekilde kendi kendine hedefler yaratan, problem çözümleme,
öğrenme, fikir yürütme, iletişim kurma özelliklerine sahip özerk bir sistem
yaratmaktır. Bu amaca ulaşmak için disiplinler arası bir çalışma kaçınılmaz
olup, psikoloji, dil bilimi, bilgisayar bilimleri ve sinirbilim alanları
birbirine çok daha yakın durmaktadır. Bilişsel, deneysel ve gelişim
psikolojisinin makine öğrenme süreçlerine katkısı giderek daha da artacaktır.
Halihazırda insan zihninin nasıl çalıştığı ve beyindeki nöronların birbiriyle
iletişiminin derinliği hakkındaki bilgimiz oldukça sınırlıdır. Nörogelişimsel
bakış açısının izdüşümleri, diğer bir deyişle bir bebeğin dünyayı nasıl
algıladığı ya da bir ergenin nasıl düşündüğü; “Nöral Ağ” tanımında olduğu gibi
makine öğrenmeye ışık tutmaktadır.
Bu
sunumda; psikiyatrik belirtilerin yanı sıra, günlük yaşam tercihleri, genel
sağlık profili yanı sıra biyobelirteçlerin giderek önem kazanması ve kişiye özel
tıp yaklaşımları ile yeni sınıflama metodları tartışılacaktır. Yapay zeka, özellikle
ergen beyin-davranış gelişimi, travma sonrası stres bozukluğu, dikkat eksikliği
hareketlilik bozukluğu, otizm ve şizofreni çalışmaları gündemdeki yerini
korumaktadır. Beyin görüntüleme, genetik ve son yıllarda gündemde olan “konnektom”
varlığında; çoklu büyük verilerin analizi sayesinde, çocukluk çağı psikiyatrik
öncül belirteçlerinin erken dönemde tanınması ardından bireysel kararlar ile
tedavi yanıtının kişiselleştirilmesi mümkün olabilecektir.